حکم کسی که می گوید: روزه گرفتن فقط برای کسانی واجب است که رفاه دارند!

یکی از نزدیکان بنده در مورد روزه می گوید: روزه مختص کسانی است که زیاد می خورند و در زندگی کم ندارد و خلاصه از لحاظ عیش و نوش کم ندارد، با این گفته این بنده خدا چه حکمی پیدا می کند؟

 

الحمدلله،

روزه رمضان یکی از ارکان و فرایض اسلام است، که بر هر مسلمان عاقل بالغ واجب است، چنانکه خداوند متعال می‌فرماید :

«یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ» (بقره ۱۸۳).

یعنی: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید بر شما روزه واجب شده است همان گونه که برکسانی که پیش از شما بوده‌اند واجب بوده است تا باشد که پرهیزگار شوید».

در آیه مبارکه؛ خداوند متعال تمامی مومنان و مسلمانان را خطاب قرار داده و بیان می دارد که روزه بر مسلمانان (مکلف) فرض و واجب شده است، تا جایی که می‌فرماید :

« فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهرَ فَلِیَصُمهُ» (بقره ۱۸۵).

یعنی: «پس هر کس از شما (فرا رسیدن) این ماه را دریابد باید که آن را روزه بگیرد».

همچنین پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «بنی الإسلام علی خمس : شهاده أن لا إلا إلا الله، و أن محمدا رسول الله، و إقام الصلاه، و إیتاه الزکاه و حج البیت وصوم رمضان».

یعنی: «اسلام از پنج رکن تشکیل شده است: شهادتین، برپایی نماز، دادن زکات و حج خانه خدا و روزه ماه رمضان». متفق علیه

و اجماع امت اسلام بر اینست که روزه ماه رمضان فرض و یکی از ارکان اسلام و ضروریات دین است و کسی که فرضیت آن را انکار کند کافر و مرتد است. فقه السنه (۳۶۶/۱).

بنابراین هرکسی که منکر واجب بودن روزه بر خود یا بخشی از مسلمانان و یا تمام آنها باشد – درحالیکه عذری مانند بیماری و یا سفر- نداشته باشد، او تکفیر می شود و از دایره اسلام خارج گشته و مرتد می شود، زیرا او با انکار وجوب روزه، در حقیقت منکر آیات قرآن و فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم شده است و این فرموده خداوند را تکذیب کرده که می فرماید:

«یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیَامُ » (بقره ۱۸۳).

یعنی: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید بر شما روزه واجب شده است».

و قطعا تکذیب خداوند متعال کفر اکبر است، پس آنکسی که ادعا می کند (روزه فقط مختص کسانی است که زیاد می خورند و در زندگی کم ندارد) این سخن او باطل و بی اساس است و مقتضای این سخن تکذیب شریعت است، و چنانچه بعد از تبیین و روشنگری همچنان بر سخن باطل خود اصرار بورزد، او تکفیر خواهد شد و لازمست تا از او دوری جست و دیگر مسلمانان را از همنشینی و مجالست و همصحبتی با او تحذیر نمود.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …