حکم کسی که خودکشی کند ولی قبل از مرگش پشیمان و نادم شود

سؤال:
من دوستی داشتم که چندی پیش خودکشی کرد او نوعی قرص خورده بود ولی در بیمارستان گریه می کرد یعنی ازخوردن قرص پشیمان شده بود ولی تلاش دکترها به جایی نرسید ومتأسفانه فوت کرد حکمش چیست؟

جواب:

الحمدلله،

این عمل در حقیقت خودکشی است، هرچند که بلافاصله نمرده است و پس از اندکی در بیمارستان فوت کرده است، ولی به هر حال با توجه به اینکه او خود در روز اول قصد خودکشی داشته و حتی اسباب آنرا (که همان خوردن قرص بوده) فراهم نموده است، و سپس اقدام به عملی نمودن قصد و نیتش نموده، او در حقیقت مرتکب خودکشی شده است و این گناه بسیار بزرگی است والعیاذبالله.

اسلام تحت هیچ شرایطی به انسان اجازه خودکشی نمی دهد. آیه ی ۲۹ سوره مبارکه نسأ می فرماید: «وَلاَ تَقْتُلُوَّاْ أَنفُسَکُم‌ إِنَّ اللَّهَ کَان‌ بِکُم‌ رَحِیمًا».

یعنی: خودکشی نکنید. خداوند نسبت به شما مهربان است‌.

بنابراین انسان نباید خودکشی کند، و یا حتی خود را در معرض هلاکت قرار دهد و به انجام کارهایی مبادرت ورزد که منجر به تلف شدن و هلاک گشتن انسان می گردد.

بلکه باید در هر مشکلی، راه حلّ آن را پیدا کرد نه اینکه دست به کاری بزنیم که بدبختی ابدی برای ما داشته باشد. چرا که خداوند متعال کسانیکه خودکشی می کنند را به عذاب تهدید می کند: « وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِیهِ نَارًا وَکَانَ ذَلِکَ عَلَی اللّهِ یَسِیرًا» نساء ۳۰٫

یعنی: و هر کس از روی تجاوز و ستم چنین کند به زودی وی را در آتشی درآوریم و این کار بر خدا آسان است.

انسانها همگی در معرض سختی ها و مصائب و مشکلات قرار دارند، اما در این میان بعضی از آنها همچون کوهی مقاوم هستند و نه تنها در برابر آن سختی ها و مصیبتها سست و ضعیف نخواهند شد بلکه با تمام قوا در پی عبور از آن هستند و همواره خداوند متعال را چه در شداید و مصائب و چه در خوشی ها شکر می کنند و به تقدیر او راضی هستند.

الله تعالی می فرماید: [وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ ] [انفال:۴۶] [و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است!].

در جایی دیگر می فرماید: [إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَیَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ] [یوسف:۹۰] [هر کس تقوا پیشه کند، و شکیبایی و استقامت نماید، (سرانجام پیروز می‏شود) چرا که خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‏کند!].

به هر حال شکی نیست که این شخص مرتکب خودکشی شده است و او گناهکار است، ولی امید است که خداوند متعال با این ندامتی که قبل از فوت داشته و از عمل خود پشیمان گشته و توبه نموده، توبه اش را بپذیرد و از گناهش درگذرد. ولی ما بطور قطع نمی توانیم خبر دهیم که خدا توبه اش را پذیرفته! و این امر در قیامت مشخص خواهد شد، تا آنزمان ما فقط حسن ظن داریم و امیدوار..

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …