از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : حکم کسی که حجاب را مسخره می کند و خانواده خود را به حجاب امر نمی کند چیست؟ «کسی که حجاب را مسخره کند و قصدش از آن؛ استهزاء به حجاب از این جهت که یک امر شرعی، و سنتی از سنن رسول الله صلی الله علیه وسلم است، در آنصورت او بر خطر بزرگی است و ترس آن می رود که این کارش ارتداد از دین خدا باشد؛ زیرا استهزاء به خدا و آیات او و پیامبرش کفر است، چنانکه می فرماید: «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَیَقُولُنَّ إِنَّمَا کُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآیَاتِهِ وَرَسُولِهِ کُنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ * لا تَعْتَذِرُوا قَدْ کَفَرْتُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ» (توبه ۶۵-۶۶). یعنی : «اگر از آنان (درباره سخنان ناروا) بازخواست کنی، میگویند : (مراد ما طعن و مسخره نبوده و بلکه با همدیگر) بازی و شوخی میکردیم. بگو : آیا به خدا و آیات او و پیغمبرش میتوان بازی و شوخی کرد؟! (بگو : با چنین معذرتهای بیهوده) عذرخواهی نکنید، شما پس از ایمانآوردن کافر شدهاید». اما اگر حجاب را مسخره کند نه به این خاطر که جزو شریعت است، بلکه تنها تمسخر سخن (و رأی) کسانی باشد که آنگونه (درباره حجاب معتقدند) و حجاب را با کیفیتی که بدان معتقدند می پوشند، در اینحالت کافر نمی گردد ولی خطای بزرگی مرتکب شده است، زیرا این سخنِ (تمسخر آمیز) در واقع استهزاء به رأی اهل علم (درباره نحوه و کیفیت حجاب شرعی است) و اگر کسی که تمسخر می کند خود فرد عالمی باشد باز جایز نیست (نظر بقیه مجتهدان را مسخره کند)، مادامیکه مسئله مبنی بر اجتهاد باشد، اجتهاد تو بر اجتهاد دیگری اولاتر نیست و اجتهاد او نیز بر اجتهاد تو اولاتر نیست، و اجتهادی بر صواب است که موافق با کتاب و سنت باشد، و ما می دانیم بهتر و نیکوتر آنست که صورت زن در برابر مردان بیگانه پوشیده شود، جدا از اینکه دلالت کتاب و سنت و رأی صحیح آنست که صورت پوشیده شود، ولی باز عقلا هم پوشیدن چهره برای زن باعث حفظ بیشتر وی و دوری از فتنه است.. و این مرد را نصیحت می کنم که بخاطر کاری که کرده توبه کند، و دختران و خواهران و زنانش را به آنچه ادله شرعی بدان دلالت می کنند مبنی بر پوشیدن چهره و صورتشان امر نماید، تا زنان (خانواده اش) و دین وی سالم بماند، و حق سرپرستی و مسئولیت خود را ادا کرده باشد، زیرا در روز قیامت هر مردی مسئول (کردار) خانواده اش است، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « الرجل راعٍ فی أهله ومسؤولٌ عن رعیته». یعنی : « مرد در برابر خانواده خود مسئول است» متفق علیه». ” فتاوی نور علی الدرب” (۴/۲)
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …