حکم چیدن سفره هفت سین

حکم چیدن سفره هفت سین در نوروز بدون هیچ نیت خاصی باز هم گناه دارد؟

الحمدلله،

مهم نیست که شما به چه قصدی این کار را انجام می دهید مهم آنست که انجام این کار – به هر دلیلی که باشد – موجب بزرگداشت و زنده شدن رسمی از رسوم غیر مسلمین است، و این بزرگداشت و انجام دادن این آیین غیر مسلمین یعنی تقلید از کفار، در حالیکه پیامبر صلی الله علیه وسلم از تشبیه ساختن خود به قوم کافران نهی فرموده اند، چنانکه می فرمایند: «من تشبه بقوم فهو منهم» رواه أحمد
«کسی که از گروهی تقلید کرد از جمله ی آنها است».
پس تقلید کردن از کفار حرام است، و نیت مقلد مهم نیست، مثلا کسی که حلقه ی نامزدی در دست می کند او با این کار از کفار تقلید کرده است، پس در وحله ی نخست بخاطر همین تقلیدش گناهکار است، و اگر قصد و نیتش از آن کار احترام یا ارج نهادن به آیین کفار باشد گناهش بیشتر و چند برابر می شود.
و یا ببینید که در حدیث زیر چند تن از صحابه به قصد تفریح (نه به قصد دیگری) جشن غیر مسلمین را برپا کرده بودند و ببینید که رسول خدا صلی الله علیه وسلم در مورد آن چه فرمودند:
از انس رضی الله عنه وارد شده که گفت: «قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَهَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا ، فَقَالَ : مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ ؟ قَالُوا : کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّهِ . فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: (إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا : یَوْمَ الْأَضْحَی ، وَیَوْمَ الْفِطْرِ). صححه الألبانی فی السلسله الصحیحه (۲۰۲۱).
یعنی: «رسول خدا صلی الله علیه وسلم (پس از هجرت از مکه) به مدینه تشریف آوردند، واهالی مدینه دارای دو روز بودند که در آن دو به بازی پرداخته و شادی می کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: این دو روز چیست؟ عرض کردند: ما در زمان جاهلیت در این دو روز به بازی و شادی می پرداختیم، رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند دو روز دیگر را به جای آن دو برایتان قرار داده است که خیر و نیکی دنیا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عید قربان و روز عید فطر» ابوداود (۱۱۳۴) و نسائی (۱۵۵۶).
حال ببینید! در این حدیث اهالی مدینه که در آن دو روز شادی و تفریح می کردند، باز پیامبر صلی الله علیه وسلم آنرا رد کردند، و نفرمود که: ” تجلیل از آن دو روز بعنوان دین درست نیست اما اگر به عنوان یک روز تفریح باشد اشکالی ندارد.”
و بعضی از علما فرموده اند که آن دو روزی را که اهل مدینه در آن به شادی می پرداختند، همان عید نوروز و مهرگان ایرانیان بوده که به میان اعراب نیز راه یافته بود..
خلاصه اینکه: در بزرگداشت و انجام رسوم ملی مذهبی کفار، قصد و نیت مطرح نیست! بلکه مهم آنست که مسلمان نباید از آنها تقلید کند، زیرا تقلید از کفار حرام است و اگر از آنها تقلید شود به هر نیتی که باشد مشمول حدیث زیر می شود:
«من تشبه بقوم فهو منهم» رواه أحمد
«کسی که از گروهی تقلید کرد از جمله ی آنها است».
و انداختن سفره ی هفت سین با هر قصد و نیتی یعنی مشارکت مسلمانان در زنده کردن و پابرجا بودن یک آیین ملی مذهبی که جزو مسلمانان نیستند، و این مشارکت و تشابه سازی با آنها حرام است، و اگر به نیت ارج نهادن از آن آیین باشد گناه چند برابر می شود.

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …