حکم پوشش کلاه در هنگام نماز و اوقات دیگر

جواب : و علیکم السلام و رحمه الله و برکاته.

گذاشتن کلاه چه داخل نماز و چه بیرون نماز به هیچ وجه نه واجب است و نه مستحب و نه چیز دیگر و این را هیچ شخصی ملزم نمی کند جز افراد جاهل و یا مذهبیون افراطی برای همین میبینی در بعضی مساجد کلاهای توری گذاشته اند و حتی بعضی فتوا میدهند که نماز بدون کلاه و عمامه باطل است در حالیکه این سخن خودشان باطل و لغو است.

الله متعال در نماز من و شما را امر کرده است که عورت خودمان را بپوشانیم زیرا اهل جاهلیت طواف کعبه را عریان انجام میدانند و الله متعال آیه را نازل کرد که در مساجد عورت خودتان را بپوشانید و در سال نهم هجری پیامبر صلی الله علیه و سلم ابوبکر صدیق را امر نمود که در حج اعلام نماید از این سال به بعد شخصی خانه کعبه را لخت طواف نکند .

البته اگر شخصی دوست دارد در نماز و خارج نماز سر خودش را پوشیده نگه دارد آن حرف دیگر است و موردی ندارد ما از این میگوییم که جاهلان میگویند گذاشتن کلاه در نماز یک واجب است !!! آخر سبحان الله چطور واجب است در حالیکه ما یقینا میدانیم در زمان پیامبر صلی الله علیه و سلم اکثر صحابه کرام لباسی به خوبی نداشتند تا عورت خودشان را پوشیده نگه دارند چه برسد به اینکه پیامبر صلی الله علیه و سلم آنان را به پوشیدن کلاه در نماز امر کند حتی گاها بعضی اصحاب صفه از بس که لباس نداشتند و عورتشان مکشوف بود پشت سر هم قرار میگرفتند و شرم و حیا میکردند تا کسی عورت آنان را نبیند به عنوان مثال به این روایت مسلم توجه کنید :  عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ کُنَّا جُلُوسًا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِذْ جَاءَهُ رَجُلٌ مِنَ الأَنْصَارِ فَسَلَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ أَدْبَرَ الأَنْصَارِیُّ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: ((یَا أَخَا الأَنْصَارِ کَیْفَ أَخِی سَعْدُ بْنُ عُبَادَهَ)). فَقَالَ صَالِحٌ.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: ((مَنْ یَعُودُهُ مِنْکُمْ)). فَقَامَ وَقُمْنَا مَعَهُ وَنَحْنُ بِضْعَهَ عَشَرَ مَا عَلَیْنَا نِعَالٌ وَلاَ خِفَافٌ وَلاَ قَلاَنِسُ وَلاَ قُمُصٌ نَمْشِی فِی تِلْکَ السِّبَاخِ حَتَّى جِئْنَاهُ فَاسْتَأْخَرَ قَوْمُهُ مِنْ حَوْلِهِ حَتَّى دَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَصْحَابُهُ الَّذِینَ مَعَهُ.

ابن عمر میگوید ما نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و نشسته بودیم و شخصی انصاری آمد و سلام داد و رفت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گفتند ای برادر انصاری حال سعد بن عباده چگونه است گفتند خوب است .

پیامبر صلی الله علیه و سلم گفتند چه کسی از شما به عیادت وی میرود و بلند شدند و ما هم به همراه ایشان بلند شدیم و نزدیک چندین نفر بودیم و نه #کفشی داشتیم و نه #موزه ایی و نه #کلاههایی و نه لباس هایی و در شوره زار راه میرفتیم الخ الحدیث.

اینجا نگاه کنید فقر اصحاب پیامبر صلی الله علیه و سلم را که حتی کفش پا نداشتد و حتی صراحتا آمده است که کلاهی نداشته اند و مشخص میشود با همان حالت نماز هم میخوانند پس مشخص شد الزام عمامه و کلاه در نماز یک الزام ما لا یطاق پوچ است

و این هم فراموش نشود تمام احادیث فضیلت پوشیدن عمامه و کلاه باطل و موضوعند.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …