حکم نقاب برای زنی که در احرام است؟

من نقاب دارم میخواهم بدانم که در وقت طواف باید صورت پوشیده نباشد و یا اینکه از وقتی که احرام بسته می شود روی زن پوشیده نباشد؟ در چه مواقعی نباید نقاب به صورت تماس پیدا کند؟ اگر در مراسم حج من نقاب را بردارم گناه دارد؟چون برایم مشکل است که نقاب به صورتم تماس نکند.لطفا جواب  بدهید.

 

الحمدلله،

پوشاندن صورت و دست‌ها برای زن در وقت احرام جایز نیست، به دلیل حدیث ابن عمر که گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «لاتنقب المرأه المحرمه ولاتلبس القفازین». بخاری (۱۸۳۸).

یعنی: «زنی که در احرام است نه نقاب بزند و نه دستکش به دست کند».

و احرام یعنی قصد انجام مناسک حج یا عمره یا هر دو با هم‌، و احرام در مواقیت بسته می شود.

از ابن عباس روایت است : «إن النبی صلی الله علیه وسلم وقت لأهل المدینه ذا الحلیفه، و لأهل الشام الحجه، و لأهل نجد قرن المنازل، و لأهل الیمن یلملم، و قال : هن لهن و لمن أتی علیهن من غیرهن ممن أراد الحج و العمره، و من کان دون ذلک فمن حیث أنشأ، حتی أهل مکه من مکه»

یعنی: «پیامبر صلی الله علیه وسلم «ذوالحلیفه» را برای اهل مدینه و «جحفه» را برای اهل شام و «قرن المنازل» را برای اهل نجد و «یلملم» را برای اهل یمن میقات قرار داد، سپس فرمود : این اماکن برای آنان وکسانی که از مناطق دورتر، برای ادای حج و عمره، از این اماکن عبور می‌کنند، میقات محسوب می‌شود و کسی که محل سکونتش نزدیکتر از این مواقیت به مکه باشد از هر جایی که قصد حرکت به مکه کند میقات او به حساب می‌آید. حتی برای اهل مکه، خود مکه میقات محسوب می‌شود». متفق علیه

 

پس از احرام بستن؛ زن باید نقاب و دستکش بردارد، و تا زمانیکه از احرام خارج نشده بر همان حال بماند، و بعد از خروج از احرام نقابش را بر چهره زند. البته در مدت زمان احرام در حالت عبور مردان نامحرم از کنار او، می‌تواند صورتش را بپوشاند ولی نه اینکه به صورتش بچسپاند، بلکه با پرده ای جلو صورتش را بپوشاند، و اگر در این هنگام آن پرده به صورتش برخورد کند ایرادی ندارد، به دلیل حدیث هشام بن عروه از فاطمه بنت منذر که گفت : «کنا نخمر وجوهنا، و نحن محرمات، و نحن مع أسماء بنت أبی بکر الصدیق». الإرواء (۱۰۲۳).

یعنی: «در حلی که با اسماء دختر ابوبکر صدیق در احرام بودیم، صورت‌هایمان را می‌پوشاندیم».

 

خلاصه اینکه: بر زنی که محرم باشد حرام است که دستکش بپوشد و چهره خود را با نقاب (روبند) بپوشاند، و همه اینها فقط در وقت احرام حرام است که در فوق ذکر نمودیم، ولی بر زن اولاتر است که صورت خود را با روپوش شرعی (اسلامی) در حال عبور بر مردها، یا عبور مردها بر او در تمامی حالتها؛ چه در حالت احرام و چه در غیر آن، بپوشاند.

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …