حکم ناسزا گویی به پیامبر و الله متعال

علما در مورد پذیرفته شدن توبه‌ی کسی که به خداوند متعال یا پیامبر یا قرآن ناسزا می‏گوید بر دو قول اختلاف نظر دارند:

۱ رأی اوّل: توبه‏ اش پذیرفته نمی‏شود؛ و این قول نزد حنابله معروف است و می‏گویند: چنین کسی کافر است و کشته می‌شود و بر او نماز خوانده نمی‏شود و نباید برایش دعای رحمت کرد و در جایی دور از قبرستان مسلمین دفن می‏گردد، حتی اگر بگوید: توبه کرده یا به اشتباه خود اقرار کند توبه‌اش پذیرفته نیست؛ چون این دسته از علما می‏گویند: این ارتداد بزرگ است و توبه از آن فایده‏ای ندارد.

۲ رأی دوّم: بعضی از علما گفته ‏اند: اگر معلوم شود که صادقانه توبه کرده و به گناه و اشتباهش اقرار کند و خداوند متعال را چنانکه سزاوار است به صفات تعظیم توصیف نماید، توبه‏اش مقبول است؛ چون عموم دلایل بر قبول شدن توبه دلالت می‏کنند، مانند اینکه خداوند متعال می‏فرماید: «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»[زمر: ۵٣] «(ای پیامبر، از جانب من) بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف (و ستم) کرده‌اید! از رحمت الله نا امید نشوید، همانا الله همه گناهان را می‌بخشد، یقیناً او بسیار آمرزنده مهربان است».
 همچنین برخی از کفّار خداوند را دشنام و ناسزا می‌گویند اما چون ایمان بیاورند توبه‏¬شان پذیرفته می¬شود.

(بنابراین) رأی صحیح همین است، ولی کسی که به پیامبر فحش و ناسزا بگوید توبه‏ اش پذیرفته می‌شود اما کشتن او واجب است، برخلاف کسی که به خداوند متعال ناسزا بگوید که توبه‌ی چنین کسی پذیرفته می‌شود و کشته نمی‏شود؛ نه به این دلیل ‌که حق خداوند کمتر از حق پیامبر است، بلکه به این دلیل ‌که خداوند متعال به ما خبر داده که اگر بنده توبه کند خداوند حق خود را می‏بخشد و همه گناهانش را می‏آمرزد، اما کسی که پیامبر را ناسزا ‏گوید، دو مسأله به او تعلّق می‌گیرد:

اول: امر شرعی چون او رسول الله است و از این جهت توبه ناسزا گوینده به پیامبر پذیرفته می‌شود.
دوم: امر شخصی؛ چون ایشان از پیامبران است و از این جهت کشتن چنین کسی به دلیل حق پیامبر واجب است و بعد از توبه کردن وی به عنوان یک مسلمان کشته می-شود. و وقتی کشته شد او را غسل می‏دهیم و کفن می‏کنیم و بر او نماز خوانده می‌شود و در مقبره مسلمین دفن می‏گردد.

 و این رأی برگزیده‌ی شیخ الاسلام ابن تیمیه است که در این مورد کتابی هم تالیف کرده به نام «الصارم المسلول فی حکم قتل ساب الرسول» یا «الصارم المسلول علی شاتم الرسول»؛ چون چنین کسی در حق پیامبر توهین کرده است و همچنین هرکسی به ایشان تهمت بزند کشته می‌شود و تازیانه زده نمی‏شود.

 علامه ابن عثیمین در قول المفید (۲۶۸/۲)

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …