حکم مجسمه سازان

عَنْ نَافِعٍ، أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ، رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَخْبَرَهُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ” إِنَّ الَّذِینَ یَصْنَعُونَ هَذِهِ الصُّوَرَ یُعَذَّبُونَ یَوْمَ القِیَامَهِ، یُقَالُ لَهُمْ: أَحْیُوا مَا خَلَقْتُمْ “.

از عبد الله ابن عمر رض نقل شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:« روز قیامت کسانیکه مجسمه می سازند عذاب می شوند، به آنها (مجسمه سازان) گفته میشود آنچه ساختید را زنده کنید».

(منبع: صحیح بخاری ۵۹۵۱ و صحیح مسلم ۲۱۰۸).

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:
‹‹قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذَهَبَ یَخْلُقُ کَخَلْقِی, فَلْیَخْلُقُوا ذَرَّهً أَوْ لِیَخْلُقُوا حَبَّهً أَوْ شَعِیرَهً››.
[متفق علیه]

ترجمه: الله عزوجل، می فرماید: چه کسی ظالمتر است از کسی که می خواهد، مانند من مخلوق، بیافریند. (اگر کسی می تواند) پس ذره ای یا دانه ای و یا یک دانه جو بیافریند.

و از عایشه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:
‹‹أشدّ النّاس عذاباً یومَ القیامه الذَّین یُضاهِئون بِخلقِ الله››.

ترجمه: بدترین عذاب روز قیامت از آن کسانی است که در آفرینش با خدا، مماثلت می کنند.

و از ابن عباس روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:
‹‹کُلُّ مُصَوِّرٍ فِی النَّارِ, یُجْعَلُ لَهُ بِکُلِّ صُورَهٍ صَوَّرَهَا نَفْس یُعَذِّبُ بها فِی جَهَنَّمَ››.
( بخاری و مسلم)

ترجمه: جای هر مصوِّر در آتش است، هر تصویری که ساخته است، بصورت موجود زنده ای در می آید و او را در دوزخ بوسیله آن، عذاب می دهند.

همچنین از ابن عباس، مرفوعاً روایت است:
‹‹مَنْ صَوَّرَ صُورَهً فی الدنیا؛ کُلِّفَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَنْ یَنْفُخَ فِیهَا الرُّوحَ وَلَیْسَ بِنَافِخٍ››.
(بخاری و مسلم)

ترجمه: هر کس در دنیا تصویری ساخته است، در آنجا او را موظف می کنند که در آن، روح بدمد و او قادر به چنین کاری نخواهد بود.

از ابو الهیّاج روایت است که می گوید: علی رضی الله عنه به من گفت: آیا تو را برای انجام کاری که رسول الله صلی الله علیه وسلم مرا برای انجام آن فرستاده بود، نفرستم؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم، فرمود:
‹‹لا تَدع صورهً إلا طَمستها ولا قَبراً مُشرفاً إلا سویته››.
(مسلم)
ترجمه: هیچ تصویری را نگذار مگر آنرا نابود کن و هیچ قبر مرتفعی نگذار مگر آنرا با خاک مساوی کن.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …