حکم قرائت قرآن برای زن حائضه حرام هست

قرائت قرآن برای زن حائضه حرام نیست، آنچه که بر طبق رای جمهور علما جایز نیست؛ لمس مصحف است، یعنی زن حائضه یا مرد جنب نباید قرآن را لمس کند مگر آنکه از حائلی مانند پارچه استفاده کند.

و حدیثی که درباره نهی قرائت قرآن توسط زن حائضه و فساء آمده، ضعیف می باشد.

از ابن عمر رضی الله عنه روایت شده: « لا تقرأ الحائض ولا الجنب شیئا من القرآن».

یعنی: «زن حائضه و شخص جنب نباید چیزی از قرآن را تلاوت کند».

این حدیث ضعیف است، و امام احمد و امام بخاری آنرا ضعیف و حتی باطل دانسته اند. “المحرر” (۷۴).

و شیخ الاسلام ابن تیمیه در مورد آن گفته: «به اتفاق اهل معرفت به علم حدیث، ضعیف است». “مجموع الفتاوی” (۲۶/۱۹۱).

و حافظ ابن حجر گفته: «تمام طرقش ضعیف است». “فتح الباری” (۱/۴۸۷).

همچنین علامه البانی در “تخریج مشکاه المصابیح” (۴۳۹) گفته: حدیث منکر است.

شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می گویند: «مسلما زنان در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه وسلم در حیض افتاده اند ولی ایشان آنها را از قرائت قرآن نهی نکردند، همانگونه که از دعا و ذکر خواندن نیز نهی نکردند، بلکه حتی به زنان حائض امر می کردند که در روز عید همراه با تکبیر مردان مسلمان تکبیر گویند». “مجموع الفتاوی” (۲۱ /۴۶۰) .

و باز فرمودند: «در سنت نبوی هیچ مانعی برای قرائت قرآن توسط زنان وجود ندارد، و مسلما زنان در عهد رسول خدا صلی الله علیه وسلم در حیض می افتادند، و اگر قرائت قرآن بمانند نماز خواندن بر آنها حرام می بود، قطعا پیامبر صلی الله علیه وسلم آنرا برای امتش بیان می فرمودند، و امهات المومنین را بدان آگاه می کرد و آنها نیز به مردم می رساندند، پس از آنجائیکه هیچیک از پیامبر صلی الله علیه وسلم حرمت قرائت قرآن برای حائض را نقل نکردند، پس جایز نیست که آنرا (بر زنان) حرام نمود». “مجموع الفتاوی” (۲۶ /۱۹۱).

علامه ابن عثیمین رحمه الله می گویند: «برای زن حائضه جایز است که قرآن را از روی کتاب تفسیر یا غیر تفسیر بخواند.. اگر از روی کتاب تفسیر باشد در اینحالت داشتن طهارت برای وی مشروط نیست، اما اگر از روی غیر کتب تفسیر باشد مثلا مستقیما از کتاب قرآن بخواند، در اینحالت باید بین او و مصحف حائلی باشد مانند دستمال یا دستکش یا همانند اینها، زیرا زن حائض و نیز کسانی که طهارت ندارند نباید مصحف را (مستقیما با دست) لمس کنند». “فتاوی نور علی الدرب” – لابن عثیمین (۱۲۳ /۲۷) .

خلاصه اینکه: قرائت قرآن برای زن حائضه جایز است، بشرطیکه قرآن را مستقیما با دست لمس نکنند، ولی می توانند با استفاده از حائلی مانند دستکش و یا تکه پارچه ای مصحف را بر روی شئی پاک بگذارند و سپس شروع بع تلاوت کنند و صفحات آنرا نیز با همان حائل ورق بزنند.

البته زن حائض می تواند از طریق مونیتور کامپیوتر یا موبایل شخصی خود نیز به قرائت قرآن بپردازد، که اگر از این طریق باشد هیچ نیازی به طهارت ندارد و حتی لمس صفحه نمایش آن نیز نیازی به داشتن طهارت ندارد و کاملا جایز است، زیرا صفحه نمایش حکم مصحف قرآن را ندارد.

از شیخ عبدالرحمن بن ناصر البراک سوال شد: حکم قرائت قرآن از روی دستگاه موبایل بدون طهارت چیست؟

ایشان در بخشی از پاسخ خود چنین گفتند: «…موبایل و دیگر دستگاههای مشابه که قرآن در آنها ضبط می شود حکم مصحف را ندارند؛ زیرا حروف قرآن این دستگاهها با حروف موجود در مصحف تفاوت دارد… و لذا لمس موبایل یا نواری که قرآن در آن ضبط شده جایز است، و قرائت از روی آن نیز جایز است، هرچند که بدون طهارت باشد.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …