حکم قتال بغات

حکم قتال بغات

دلیل عمده در مشروعیت قتال بغات آیه سوره حجرات است: ﴿وَإِن طَآئِفَتَانِ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ ٱقۡتَتَلُواْ فَأَصۡلِحُواْ بَیۡنَهُمَاۖ فَإِنۢ بَغَتۡ إِحۡدَىٰهُمَا عَلَى ٱلۡأُخۡرَىٰ فَقَٰتِلُواْ ٱلَّتِی تَبۡغِی حَتَّىٰ تَفِیٓءَ إِلَىٰٓ أَمۡرِ ٱللَّهِۚ فَإِن فَآءَتۡ فَأَصۡلِحُواْ بَیۡنَهُمَا بِٱلۡعَدۡلِ وَأَقۡسِطُوٓاْۖ إِنَّ ٱللَّهَ یُحِبُّ ٱلۡمُقۡسِطِینَ٩﴾ [الحجرات: ۹]

«و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر به جنگ بر خاستند، میان‌شان آشتی بر قرار کنید، پس اگر یکی از آن دو بر دیگری تجاوز کرد، با گروه متجاوز بجنگید تا به فرمان الله باز گردد، پس اگر بازگشت، میان آن‌ها به عدالت صلح بر قرار کنید، و عدالت پیشه کنید، بی‌گمان الله عادلان را دوست می‌دارد».

و آن به این خاطر است که الله جلّ شأنه فرمود: ﴿فَقَٰتِلُواْ ٱلَّتِی تَبۡغِی حَتَّىٰ تَفِیٓءَ إِلَىٰٓ أَمۡرِ ٱللَّهِ﴾ «پس با گروه متجاوز بجنگید تا به فرمان الله باز گردد» پس این امر الله سبحانه وتعالی به جنگیدن با گروه باغی می‌باشد که مقتضی وجوب می‌باشد، و قتال اینجا فرض کفایه است، هرگاه بعضی برای آن بلند شوند از بقیه ساقط می‌شود، و آن به این خاطر است که اگر اهل بغی ترک شوند حتما در زمین فساد خواهند کرد و حتما امور دین و دنیای مردم را فاسد خواهند کرد، پس جنگیدن با آنان برای دفع فساد بر روی زمین و منع کردن شرّشان واجب است.

لیکن شایسته است دانسته شود که الله تبارک و تعالی امر به صلح را قبل از امر به قتال آورده است، الله سبحانه فرمود: ﴿فَأَصۡلِحُواْ بَیۡنَهُمَاۖ﴾ «میان‌شان آشتی بر قرار کنید»، پس اگر از صلح خودداری کردند، و گروه باغی و متجاوز از فساد رأی و دین باز نگشتند، با آنان جنگ خواهد شد.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …