حکم قبولی روزه کسی که فقط در ماه رمضان نماز می خواند ولی بعداً آنرا ترک می کند؟

هرگاه کسی فقط بر روزه گرفتن و نماز خواندن در ماه رمضان حریص باشد، ولی به مجرد پایان رمضان دیگر نماز را ترک کند، آیا روزه ی او صحیح است؟

 

الحمدلله،

هیئت دائمی افتاء در پاسخ این سوال می گویند:

«نماز رکنی از ارکان اسلام است، و حتی مهمترین رکن آن بعد از شهادتین می باشد و نماز جزو فرض های عینی است، و هر کسی که نماز را ترک کند چه منکر وجوب آن باشد و چه به سبب تنبلی و کسالت نماز نخواند، (در هر دو حالت) کافر می شود. اما کسانی که فقط در ماه رمضان روزه می گیرند و نماز می خوانند، او در حقیقت در پی نیرنگ خداست، چه بد هستند این کسانی که جز در رمضان خدا را نمی شناسند. و روزه آنها بخاطر ترک نمازشان بعد از رمضان صحیح نیست ]و ارزشی ندارد[، بلکه آنها به دلیل ترک نماز – بر طبق صحیح ترین اقوال علما – کافر هستند، هرچند که وجوب نماز را انکار نکنند، به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : « العهد الذی بیننا وبینهم الصلاه فمن ترکها فقد کفر‏». یعنی: «مشخصه‌ی بین ما و آنها (کفار و مشرکین) نماز است، هر کس آنرا ترک کند کافر می‌شود». روایت إمام أحمد (۲۲۴۲۸) وترمذی (۲۶۲۱) ونسائی (۴۳۱) وابن ماجه (۱۰۷۹) با اسناد صحیح ‏از بریده الأسلمی رضی الله عنه.

و این فرموده ایشان: « رأس الأمر الإسلام وعموده الصلاه، وذروه سنامه الجهاد فی سبیل الله».

یعنی: راس اسلام و پایه آن نماز است، و نوک قله ی اسلام جهاد در راه خدا است. روایت امام ترمذی (۲۶۱۶) با اسناد صحیح از معاذ بن جبل رضی الله عنه . و نیز این فرموده: « بین الرجل وبین الکفر والشرک ترک الصلاه ». یعنی: «حد فاصل میان انسان و شرک و کفر ترک نماز است». روایت امام مسلم در صحیحش (۸۲) از جابر بن عبد الله الأنصاری رضی الله عنه‏، و احادیث در این مورد زیاد هستند..».

وبالله التوفیق وصلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه وسلم .

اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه والإفتاء (۱۰/۱۴۰).

 

همچنین از علامه عبدالعزیز ابن باز رحمه الله در این مورد سوال شد:

حکم روزه کسی که جز در رمضان نماز نمی خواند و بلکه حتی گاهی روزه است ولی نماز نمی خواند؟

جواب دادند: «هرکسی که حکم به کفر وی داده شود اعمالش باطل خواهد شد، چنانکه الله تعالی می فرماید: « وَلَوْ أَشْرَکُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» (انعام ۸۸). یعنی: و اگر آنها شرک بورزند، اعمال (نیکی) که انجام داده‏اند، نابود می‏گردد (و نتیجه‏ای از آن نمی‏گیرند). و باز فرمودند: « وَمَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ» (مائده ۵). یعنی: و کسی که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد، اعمال او تباه می‏گردد؛ و در سرای دیگر، از زیانکاران خواهد بود.

و جمعی از اهل علم گفته اند که اگر او (یعنی: تارک نماز) به واجب بودن نماز اقرار کند کافر به (کفر اکبر) نمی شود، اما با این وجود کافر به (کفر اصغر) خواهد شد و عمل او (یعنی نماز نخواندنش) قبیح تر و شنیع تر از عمل زانی و سارق و همانند آن است، ولی با این وجود نماز و حج وی نزد این گروه از اهل علم صحیح است البته بشرطیکه آنها را بر وجه شرعی انجام دهد، اما بخاطر عدم محافظت بر نماز جریمه خواهد شد.

و نزد جمعی از اهل علم او بر خطر بزرگی است که هرلحظه در شرک اکبر بیافتد. و بعضی از علما قول اکثر علما را نقل کرده اند که اگر او از روی تنبلی و کسالت نماز را ترک کند کافر به کفر اکبر نخواهد شد، ولی بخاطر آن مرتکب کفر اصغر، و جریمه ی بزرگ، و منکر شنیعی بزرگتر از زنا و سرقت و آزار و اذیت والدین شده و (عمل وی) از شرب خمر بزرگتر است، از خدا می خواهیم ما را از آن سالم بگرداند.

ولی قول صواب و صحیح علما اینست که: او (بخاطر ترک نماز) کافر به کفر اکبر می شود]هرچند که منکر فرض بودن نماز هم نباشد[ به دلیل آنچه که سابقا ذکر شد، پس هرکس روزه بگیرد ولی نماز نخواند، نه روزه و نه حجش صحیح (و مقبول) نیست».

“مجموع فتاوی الشیخ ابن باز” (۱۵/۱۷۹) .

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …