حکم فروختن مواد غذایی در ماه رمضان به کسانی که بدون عذر روزه نیستند

من جوانی ۲۱ ساله هستم و دو سالی میشود ازدواج کردم و مشکل شغل و کاسبی همیشه داشته ام و خدا را شکر الان مشغول فروش ساندویجی با گاری در یک شهرک صنعتی که پر از مکانیک و صافکار میباشد هستم. سوال من این است که در ایام رمضان آیا میتوانم من برای آنها ساندویج درست بکنم با توجه به اینکه من خودم روزه میباشم اما شاید کسانی آنجا روزه نباشند. و از لحاظ شرعی فروختن غذا در رمضان جایز میباشد یا خیر. لطفا قبل از رمضان جوابم را بدهید.

 

الحمدلله،

فروختن ساندویچ یا هر نوع خوراک دیگری به افراد مکلف در روز رمضان جایز نیست، زیرا روزه خواری و تظاهر به آن در بین مسلمانان حرام است و لذا هرنوع کمک و فروختن غذا به روزه خواران نیز جایز نیست، چراکه فروختن غذا به آنها در حقیقت کمک به انجام گناه است؛ حال آنکه الله متعال چنین امر می کنند:

« وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَی الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» (مائده ۲).

یعنی: و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است!

حتی قاضی شرع می تواند آنکسانی را که در روز رمضان تظاهر به روزه خواری در بین مسلمانان می کنند تعزیر نماید.

شما بعنوان یک مسلمان متعهد که بدنبال کسب حلال هستید نباید به اینگونه افراد ساندویچ بفروشید تا آنها روزه خواری نکنند و اگر هم از جای دیگری غذا تهیه کردند باز شما نباید در انجام عمل غیر شرعی آنها را یاری رسانید، و الله متعال راضی نیست از اینکه آن افراد در ماه رمضان تکلیف خود را انجام نمی دهند پس چگونه به کسانی که خداوند از عملشان ناخشنود است کمک می کنید تا عملی غیر شرعی انجام دهند.

البته می توانید از بعد از اذان مغرب ساندویچ بفروشید، و یا در محل تجمع مسافرین بفروشید، و یا در فاصله این یک ماه موقتا جنس دیگری بفروشید، و بدانید که الله متعال می فرماید: « وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا» (طلاق ۲-۳).

یعنی: و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‏کند، و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‏دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‏کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‏رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‏ای قرار داده است.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …