حکم طلای سفید که امروزه رواج زیادی پیدا کرده وقیمت ان ازطلای معمولی بیشتر است برای مردان چیست؟

الحمدلله

طلا در حقیقت زرد رنگ است.( المعجم الوسیط)

و بعد از سوال از اهل فن و خبره در امور جواهرات، اعلام کدند که “طلای سفید” بر چند شیء اطلاق می شود:

اول) بر معدن پلاتین اطلاق می شود، که در اینصورت استعمال آن برای مردها ایرادی ندارد زیرا در شرع بر استعمال آن برای مردها نهی شرعی وارد نیست هر چند که مردم به آن طلای سفید بگویند، باز هم استعمال آن حرام نخواهد بود زیرا اطلاح مشهور آن نزد مردم باعث تغییر حکم آن بمانند طلای حقیقی نخواهد بود.چنانکه معمولا در بین مردم رواج شده که به پنبه طلای سفید گویند! و یا به نفت گویند طلای سیاه

و نیز اگر فلزی گرانقیمت باشد مادامیکه طلا نیست همانند الماس ، استعمال آن برای مردها جایز بوده چنانکه هیئت علمای سعودب بر استعمال الماس برای مردها فتوا داده اند. “فتاوی اللجنه الدائمه للإفتاء” (۲۴/۷۶).

دوم) طلای سفید بر طلای زرد اطلاق می شود، ولی با یک طبقه یا روکش پلاتین آبکاری شده است. استعمال این مورد برای مردها حرام است، زیرا در حقیقت از طلای زرد استفاده شده است و به اجماع علما استعمال آن برای مردها حرام است.چنانکه امام نووی رحمه الله در”شرح صحیح مسلم”   بیان کرده است.

سوم) طلای سفید بر طلای زرد اطلاق می شود ولی مقداری از فلز پلاتیوم یا فلز دیگری با آن ترکیب شده است.و عیار آن برحسب استفاده از ترکیب فلزات دیگر فرق می کند.

و بر طبق گفته ی اهل فن؛ برای تهیه یک کیلو از طلا با عیار ۲۱، ۸۷۵ گرم از طلای خالص (یعنی طلای با عیار ۲۴) را با ۱۲۵ گرم از نقره و فلز برنج ترکیب می کنند.پس اگر بجای نقره و برنج، ۱۲۵ گرم از فلز پلاتیوم را با طلای خالص ترکیب کنند، یک کیلو از طلای سفید با عیار ۲۱ بدست می آید.

و همچنین برای تهیه یک کیلو از طلا با عیار ۱۸، ۷۵۰ گرم از طلای خالص (یعنی طلای با عیار ۲۴) را با ۲۵۰ گرم از نقره و فلز برنج ترکیب می کنند.حال اگر بجای نقره و برنج، ۲۵۰ گرم از فلز پلاتیوم را با طلای خالص ترکیب کنند، یک کیلو از طلای سفید با عیار ۱۸ بدست می آید.

و خلاصه اینکه طلا در حقیقت زرد رنگ است و رنگ سفید ندارد و به خودی خود بصورت خالص وجود ندارد و این طلای زرد است که با تغیر و ترکیب با اشیای دیگری رنگ آنرا به سفید تغییر می دهند.

یعنی طلای سفید چیزی جز طلای زد همراه با ترکیبی از پلاتیوم بجای نقره و برنج نیست و به همین سبب در فروشگاهها می توان طلای سفید را با عیارات متفاوت یافت.و بنابراین جایگزینی پلاتیوم بجای نقره و برنج سبب نخواهد شد که آنرا از حکم طلای معمولی خارج سازیم و استعمال آن برای مردها مباح نمی شود.

و بر این اساس، استعمال طلای سفید برای مردها حرام است زیرا در حقیقت طلای زرد است ولی بجای(نقره و برنج) مقداری پلاتیوم را با آن ترکیب کرده اند تا رنگ آنرا عوض کنند و سفید شود.

در این خصوص سوالی از هیئت علمای دایمی شده است مبنی بر استفاده اشیایی همچون ساعت که در آن مقداری از طلا ی سفید بکار برده شده است و هیئت علما در جواب می گویند که:” چنانکه بدان صورت باشد که در سوال آمده یعنی ترکیب مقداری فلز دیگر در طلای زرد ،استعمال آن برای مردها حرام است””فتاوی اللجنه الدائمه” (۲۴/۶۰) .

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …