حکم سوراخ کردن گوش، زبان و بینی برای زیورآلات

حکم سوراخ کردن گوش بیشتر از یکی

الحمدلله

سوراخ کردن گوش یا بینی و گذاشتن گوشواره و زیور آلات به قصد زیبایی و آرایش برای زنان جایز است، البته به سه شرط:

نباید آن زینت را مردهای نامحرم ببینند، و تنها نمایان ساختن آن برای شوهر خود و یا دیگر محارم جایز است.

نباید در زینت بخشیدن تشابهی با زنان کافر یا فاحشه وجود داشته باشد، مثلا هرگاه در مجتمعی زنان عادت داشتند که ناحیه ای از بدن خود را سوراخ کنند، در آنصورت ایرادی ندارد که زن مسلمانی نیز به قصد آن ناحیه بدن خود را سوراخ کند، اما اگر سوراخ کردن آن ناحیه تنها توسط زنان کافر یا فاسق صورت می گرفت، در آنصورت یک زن مسلمان نباید آن قسمت از بدن خود را سوراخ کند تا از مشابهت با آنها پرهیز کرده باشد، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ» أبوداود (۴۰۳۱).

یعنی: «هرکس خود را شبیه قومی کند در حکم آنها خواهد بود».

اگر برای سوراخ کردن قسمتی از بدن، لازم شود که زن عورت خود را به طبیب (زن یا مرد) نشان دهد، در آنصورت جایز نیست که آن قسمت را سوراخ کند، زیرا کشف عورت حرام است و عورت زن نزد مردها تمام بدنش است و نزد زنان مابین ناف تا زانویش است.

اما سوراخ کردن قسمتی از بدن برای مردها حرام است، زیرا اینکار مشابهت ساختن خود به زنان است، در حالیکه پیامبر صلی الله علیه وسلم لعن کرده است آن مردی را که خود را به زنان شبیه سازد، و زنی که خود را شبیه مردان کند، چنانکه از ابن عباس رضی الله عنه روایت شده که گفت: «لَعَنَ النَّبِیُّ ‏صلی الله علیه وسلم الْمُخَنَّثِینَ مِنَ الرِّجَالِ، ‏وَالْمُتَرَجِّلاتِ مِنَ النِّسَاءِ، وَقَالَ: «أَخْرِجُوهُمْ مِنْ بُیُوتِکُمْ». قَالَ فَأَخْرَجَ النَّبِیُّ ‏صلی الله علیه وسلم‏ ‏فُلانًا، وَأَخْرَجَ عُمَرُ فُلانًا. (بخاری:۵۸۸۶)‏

یعنی: نبی اکرم ‏صلی الله علیه وسلم مردانی را که خود را به شکل ‏زنان در می آورند و زنانی را که خود را به شکل مردان در می آورند, لعنت کرد و فرمود: «آنان ‏را از خانه هایتان بیرون کنید». راوی می گوید: آنگاه، نبی اکرم ‏صلی الله علیه وسلم فلانی، و عمر بن خطاب صلی الله علیه وسلم هم فلانی را از خانه هایشان بیرون کردند.‏

و در روایت دیگری از ابن عباس رضی الله عنه آمده: «لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمُتَشَبِّهِینَ مِنْ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ ، وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنْ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ». بخاری (۵۴۵۳).

یعنی: «رسول خدا صلی الله علیه وسلم مردانی که خود را شبیه زنان می کنند، و زنانی که خود را شبیه مردها می کنند را لعن و نفرین کرده است».

ابن عابدین رحمه الله در کتاب “رد المحتار” (۶/۴۲۰) می گوید: «سوراخ کردن گوش جهت آویزان کردن گوشواره جزو زینت زنانه است و انجام آن توسط مردها حلال نیست».

ما سوراخ نمودن زبان بقصد گذاشتن حلقه یا طلا؛ امری غریب و منافی با ذائقه سلیم است، و این از عادات دسته ای از زنان کافر و فاجر بلاد غرب است، علاوه بر این؛ این عمل یکی از اسباب سرطان زبان و بیماریهای لثه و افتادن دندان است، پس انجام آن جایز نیست.

(تحقیقات اخیر پزشکان حاکی از آن است که سوراخ کردن زبان به منظور آویختن حلقه و ساچمه به آن ها منجر به بروز شوک های الکتریکی ۲۰ تا ۳۰ ثانیه ای در افراد و نهایتا عوارض ذهنی و کلامی می شود. سوراخ کردن زبان برای آویختن ساچمه نیز باعث ایجاد اختلال در ادای صحیح کلمات و حس چشایی می شود که این امر نیز مغز را به مرور زمان دچار اختلال فیزیکی خواهد کرد.

و دندان پزشکان معتقدند که سوراخ کردن بافت‌های دهان مانند لب و زبان می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی را به دنبال داشته باشد. لب و به ویژه زبان، بخش بسیار پرخون و پرتحرکی است. سوراخ کردن زبان می‌تواند موجب خونریزی شدید شود که در بیشتر موارد نیاز به بخیه زدن برای بند آوردن خون ریزی آن دارد. گاهی این فلزات سهوا بلعیده می‌شوند و با انسداد راه‌های هوایی موجب مرگ می‌شوند.

در این میان شکستگی های دندان و بیماری های لثه ای از عوارض طولانی مدت این روش غلط هستند. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که ۱۵ تا ۲۰ درصد نوجوانانی که چنین کاری را انجام می دهند، دچار شکستگی دندان و بیماری های لثه ای می‌شوند، زیرا فلزاتی که در این سوراخ ها استفاده می‌شوند می‌توانند به دندان‌ها ضربه وارد کنند و موجب خراش و شکستگی دندان‌های سالم فرد شوند. به دلیل این که بیشتر این فلزات در بخش جلویی زبان کار گذاشته می‌شوند، با اعمال فشار دایمی ‌بر لثه‌ها و دندان‌های جلویی،‌ به این بخش از دهان آسیب وارد می‌کنند).
بنقل از : وب سایت : “پزشکان ایران” .

(بطور خلاصه از جمله عوارض سوراخ کردن لب و زبان و اعضای داخلی دهان

عبارتند از:

آسیب مخاطی

احتمال خونروی

رشد بیش از اندازه نسج در موضع

تروما به دندان

تروما به لثه

عفونتهای موضعی

عفونتهای سیستمی ).

بنقل از : وب سایت : “پزشکی امروز

و ما در این مورد از یکی از اساتید دانشگاههای مشهور متخصص در جراحت دهان و دندان سوال کردیم، ایشان به ما گفتند که وی در المان این را دیده که در آنجا بعضی از زنان فاجر چنین می کنند، و گفت که این کار یکی از اسباب بیماری سرطان است.

پس مادام که این روش از عادات زنان کافر و فاجر است، و همچنین موجب آسیب رساندن به سلامت و بهداشت است و مسبب انواع بیماری است، در آنصورت انجام آن برای زن مسلمان جایز نیست، زیرا شارع حکیم ما را نهی کردند از اینکه از گروه کفار یا فاسقین تقلید کنیم و یا کاری کنیم که موجب زیان رساندن بر نفس خود و دیگران شویم.
والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین.

الشیخ ابن جبرین، من فتاواه/ مجله الیمامه(۹۰۲)

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …