حکم سالگرد و جشنها

هر نوع مراسم. اعم از سالگرد ازدواج، جشن تولد ،روز مادر ،روز زن ،روز پدر ،روز ولنتاین و…اینها مراسمات بدعی است که توسط غربی ها  ایجاد گردیده است ،واصل واساسی در دین اسلام ندارد .

ادله‌ی شرعی از قرآن و سنت، بیانگر این است که جشن تولد از بدعت‌های نوپیدای در دین است که در شریعت مطهر اصل و ریشه‌ای ندارد واجابت چنین دعوتی جایز نیست؛ زیرا اجابت این نوع دعوت، تایید و تشویق عمل بدعت است.
 
الله تعالی می‌فرماید: « أَمْ لَهُمْ شُرَکَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّینِ مَا لَمْ یَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ»
 
(آیا آنان معبودانی دارند که بدون اذن الله آئینی برای آنهاف ساختند). «شوری/۲۱»
 
و می‌فرماید: ‌» ثُمَّ جَعَلْنَاکَ عَلَى شَرِیعَهٍ مِنَ الأمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ (١٨)إِنَّهُمْ لَنْ یُغْنُوا عَنْکَ مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَإِنَّ الظَّالِمِینَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَاللَّهُ وَلِیُّ الْمُتَّقِینَ (١٩)»
 
 (سپس تو را بر شریعت و آئین حق قرار دادیم، از آن پیروی کن و از هوس‌های کسانی که آگاهی ندارند پیروی نکن، آن‌ها هرگز نمی‌توانند تو را در برابر الله بی‌نیاز کنند و از عذابش برهانند و ظالمان یار و یاور یکدیگرند، اما الله یار و یاور پرهیز گاران است). «جاثیه/۱۹-۱۸»
 
و می‌فرماید:« اتَّبِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ وَلا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ قَلِیلا مَا تَذَکَّرُونَ (٣)»
 
 (و از چیزی که از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده پیروی کنید و از اولیا و معبودهای دیگر جز او پیروی نکنید، اما کمتر متذکر می‌شوید). «اعراف/۳»
 
از پیامبر صلی الله علیه وسلم در حدیث صحیحی ثابت است که می‌فرماید: «مَن عَمِلَ عَمِلاً لَیسَ عَلَیهِ أمرُنا فَهُوَ رَدٌّ»: (هر کس عملی انجام دهد که از [دین] ما نباشد، آن عمل مردود است).[۱]
 
و می‌فرماید: «خَیرَ الحَدیثِ کِتابُ اللهِ، وَ خَیرَ الهَدیَ هَدیُ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه وسلم ، وَ شَرَّ الأُمُورِ مُحدَثاتُها، وَ کُلَّ‌بِدعَهٍ ضَلالَهٌ»
 
 (بهترین حدیث کتاب الله است و بهترین راه و روش، راه و روش محمد صلی الله علیه وسلم و بدترین امور مسایل نو است و هر بدعتی گمراهی است).[۲] به همین معنا احادیث زیادی وجود دارد.
 
وانگهی این جلسات علی رغم بدعت و منکر بودن هیچ اصلی در شریعت ندارد، با این حال مشابهت به یهود و نصاری است، چرا که آن‌ها جشن تولد می‌گیرند و پیامبر صلی الله علیه وسلم در حالی که نسبت به این گونه اعمال هشدار می‌دهد، می‌فرماید: «لَتَتَّبِعُنَّ سَنَنَ مَن کانَ قَبلَکُم شِبراً شِبراً وَ ذِراعاً بِذِراعٍ؛ حتّی لَو دَخَلُوا جُحرَ ضَبِّ تَبِعتُمُوهُم. قُلنا: یا رَسُولَ اللهِ. الیَهُودُ وَ النَّصاری؟ قالَ: فَمَن؟!»
 
 (حتماً راه و روش کسانی پیش از خود را (اهل کتاب، یهود و نصاری) وجب به وجب و ذراع به ذراع پیروی خواهید کرد، تا جایی که اگر به سوراخ سوسماری داخل شوند شما از آن‌ها پیروی خواهید کرد، گفتیم: ای رسول الله صلی الله علیه وسلم! منظور یهود و نصاری است؟ فرمود: پس کیست؟) و معنای این که پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: پس کیست؟[۳] منظور این است که آن‌ها مشخص هستند.
 
و می‌فرماید: «مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنهُم» (هر کس خود را مشابه قومی کند از همان‌هاست).[۴] و احادیث به همین معنا زیاد است. الله همگان را به آن چه می‌پسندد، توفیق دهد.
 
 از شیخ ابن باز – مجموع فتاوا ومقالات متنوعه —-

[۱] مسلم(۱۷۱۸)-(۱۸)و البخاری در «البیوع والاعتصام» به صورت معلق
 
[۲] مسلم(۸۶۷)
 
[۳] بخاری(۳۴۵۶)ومسلم(۲۶۶۹

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …