حکم زیارت قبر

پیامبر صلی الله علیه و سلم سه روز بعد از وفاتش دفن شد و روی قبرش هیچ چیزی برای زیارت ساخته نشده.
 – بنابراین قبر پیامبر صلی الله علیه و سلم که که در اتاق عایشه صدیقه رضی الله عنها دفن شده بود هیچ چیزی روی قبرش ساخته نشد، ولی به مرور زمان هنگام توسعه مسجد نبوی، بالاخره ناجارا قبر پیامبر صلی الله علیه و سلم داخل مسجد شد، پس این مسئله نه از فرمان خود پیامبر صلی الله علیه و سلم بوده و نه اینکه اصحاب و تابعین اینکار را کرده اند،
– ولی همانطور که بیان شد بعلت تنگ بودن مکان بوده که ناچارا پیامبر صلی الله علیه و سلم هنگام توسعه وارد مسجد شد،
– تاریخ توسعه مسجد نبوی:
– توسعه مسجد نبوی در سال ۷ هجری پس از بازگشت از خیبر
– توسعه مسجد نبوی در سال ۱۷ هجری زمان “عمر بن الخطاب” – قبر پیامبر صلی الله علیه و سلم وارد مسجد نشد.
– توسعه مسجد نبوی در سال ۲۹ هجری زمان “عثمان بن عفان” – قبر پیامبر صلی الله علیه و سلم وارد مسجد نشد.
– توسعه مسجد نبوی در سال ۸۸ الی ۹۱ هجری زمان “ولید بن عبدالملک” – در این زمان بود که قبر پیامبر صلی الله علیه و سلم هنگام توسعه وارد مسجد شد، و بعضی از بزرگان تابعین مانند سعید بن المسیب از این مسئله ایراد گرفتند، ولی راهی برای توسعه بجر از جهت قبر پیامبر صلی الله علیه و سلم نداشتند، و ناچارا قبر پیامبر صلی الله علیه و سلم برای اولین بار وارد مسجد شد.
– توسعه مسجد نبوی در سال ۱۶۱ الی ۱۶۵ هجری زمان “مهدی عباسی”
– توسعه مسجد نبوی در سال ۸۸۸ هجری زمان “قایتبای” بعلت آتش گرفتن مسجد نبوی
– توسعه مسجد نبوی در سال ۱۲۶۵ الی ۱۲۷۷ هجری زمان “سلطان عبدالحمید عثمانی”
– توسعه مسجد نبوی در سال ۱۳۷۲ الی ۱۳۷۵ هجری زمان ” عبد العزیز آل سعود “
– توسعه مسجد نبوی در سال ۱۴۰۶ الی ۱۴۱۴ هجری زمان ” فهد بن عبد العزیز آل سعود”

 – بنابراین میبینیم که مسجد پیامبر صلی الله علیه و سلم زمان ولید بن عبدالملک بعلت توسعه مسجد ناچارا داخل مسجد شده است، نه اینکه مسلمانان خواستار آن بودند، پس هیچ حجتی برای ساختن گنبد بر مسجد نمی توان گرفت  .
– نمی‌توان از گنبدی که توسط مردم بر قبر  رسول الله صَلَّی اللَّه عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّمَ بنا گردیده، برای جواز ساختن گنبد بر قبر صالحان و یا دیگران استدلال نمود، چون گنبدی که بوسیله‌ی مردم بر قبر شریف رسول الله صَلَّی اللَّه عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّمَ ساخته شده است عملی حرام است و انجام دهندگان آن گنهکارند.
 والله تعالی اعلم
نمی‌توان از گنبدی که توسط مردم بر قبر  رسول الله صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّمَ بنا گردیده، برای جواز ساختن گنبد بر قبر صالحان و یا دیگران استدلال نمود، چون گنبدی که بوسیله‌ی مردم بر قبر شریف  رسول الله صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّمَ ساخته شده است عملی حرام است و انجام دهندگان آن گنهکارند، به دلیل آنها با حدیثی که ابوالهیاج اسدی رضی الله عنه از علی ابن ابی‌طالب رضی الله عنه نقل کرده مخالفت نموده‌اند. ابوالهیاج می‌گوید: علی ابن ابی‌‌طالب رضی الله عنه به من گفت: «ألاَ أبْعثکَ عَلَی مَا بَعَثَنِیْ عَلَیْهِ رَسُول‌اللهِ صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّمَ: «لاّ تَدَعَ تِمْثَالاَ إلاّ طَمَسْتَهِ، وَلاَ قَبْراً مُشْرِفاً إلاّ سَوَّتیهُ»[۱]
 
(آیا تو را برای کاری که  رسول الله صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّمَ مرا برای آن مأموریت داد نفرستم؟) «این که از هیچ مجسم و قبر بلندی فروگذار مشو و آنها را واژگون ساخته و با خاک یکسان کن».  
همچنین حدیث جابر رضی الله عنه است که  رسول الله صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّمَ از گچ‌کاری قبر و نشستن و بنای ساختمان بر آن نهی فرموده است.[۲]  
پس هیچ کس نمی‌تواند، بوسیله‌ی عمل حرامی برای جواز عمل حرام دیگری احتجاج و استدلال نماید، چون مقایسه‌ی با سخن یا عمل هیچ کس دیگری جایز نیست، زیرا ایشان مسئول تبلیغ از سوی الله تعالی است و اطاعت از پیامبر و پرهیز از مخالفت کردن با ایشان بر انسان واجب است؛ الله تعالی در این خصوص فرموده است: [ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ (٧)] [حشر: ۷]
 
«احکام و دستوراتی که پیامبر به شما می‌دهد به آن چنگ بزنید و از آنچه که شما را باز می‌دارد دست بردارید».
 
 آیات بی‌شماری وجود دارد که انسان را به اطاعت از الله و  رسول الله صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّمَ دستور و ارشاد می‌کنند. دلیل دیگری برای تحریم ساخت و ساز گنبد بر قبور این است که این عمل از اسباب شرک است و موجب می‌شود که انسان صاحب آن قبر را به الله تعالی شریک می‌سازد، بنابراین، بستن راه‌هایی که منتهی به شرک می‌شوند واجب است.  
وصلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه وسلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …