در حدیث آمده که ابن عباس رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ گفته است: (گفتم بعد از ظهر رمی جمرات کردهام، پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمود: «لاَ حَرَجَ»- ایرادی ندارد-). این حدیث را بیهقی صحیح قرار داده است. بفرمایید که واقعاً این حدیث صحیح است و آیا رمی جمرات بعد از غروب آفتاب در روز قربانی جایز است؟
الحمدلله،
به اثبات رسیده که رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ در روز قربانی در مورد مسئلهی مذکور مورد سؤال قرار گرفت. و این سؤال در رابطه ایام تشریق نبود. در صحیح بخاری آمده است که یکی از صحابه گفت: «رَمَیْتُ بَعْدَ مَا أمْسَیْتُ»«بعد از ظهر رمی جمرات را انجام دادم». بخاری (۱۷۲۳).
مقصود این است که من در واپسین لحظات روز قربانی این عمل را انجام دادهام؛ و این نزد تمام علما جایز است. بنابراین اگر شخصی رمی جمرات را در بعد از ظهر یا بعد از عصر انجام دهد، اشکالی ندارد. معنی این حدیث این نیست که صحابی مذکور در شب رمی جمرات کرده است، زیرا این صحابی قبل از آمدن شب از پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ سؤالش را پرسیده بود.
اما رمی بعد از غروب آفتاب یوم النحر، محل اختلاف علما است، عدهای آن را جایز دانستهاند. و البته فتوای جواز فتوایی قوی میباشد و عدهای ناجایز دانسته و گفتهاند که این شخص باید رَمیِ جمرات را به تأخیر بیاندازد و در روز یازدهم بعد از زوال آفتاب رمی جمرات بکند، لیکن رمی جمرهی عقبه را قبل از رمی جمرات روز یازدهم انجام بدهد. همین چیز نزد علما جایز است.
لیکن شایسته است که مسلمان تلاش کند تا در روز عید رمیِ جمرهی عقبه را انجام دهد، همان گونه که پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ و صحابه در روز، این کار را انجام دادهاند. همچنین در سایر روزهایی که در آنها رمی وجود دارد باید بعد از زوال و قبل از غروب آفتاب، رمی انجام بگیرد، ولی چنانچه شرایط سخت بود و آفتاب غروب کرد، جایز است که انسان بعد از غروب تا آخر شب رمی را انجام دهد. قول صحیح همین است.
شیخ ابن باز- المجله العربیه(۹۵). فتاوی و رسایل حج (۱/۳۲).