حکم روزه گرفتن در روز عاشورا نزد اهل سنت و تشیع چگونه است؟

الحمدلله،

ظاهرا در مذهب تشیع روزه گرفتن در روز عاشورا حرام است.

ولی در اهل سنت و جماعت، مستحب است روز عاشورا و نیز یکروز قبل آن یعنی تاسوعا(و اگر کسی نتوانست تاسوعا روزه باشد،روز بعد عاشورا) روزه گرفت.دلیل آنهم مخالفت با یهود است:

‌از  ابوهریره  روایت  است‌که  از  پیامبر صلی الله علیه و سلم    سئوال  شد:  بعد  از  نماز  فریضه  چه  نمازی  بهتر  است‌؟  فرمود:  نماز  در  دل  شب‌.  سپس‌گفتند:  بعد  از  روزه  رمضان  چه روزه‌ای  بهتر  است‌‌؟  فرمود:  روزه  ماه  خداکه  آن  را  ‌“‌محرم‌‌“  خوانند.  بروایت  احمد  و  ابوداود  و  مسلم‌.

نکته مهم اینکه؛روز عاشورا ربطی به ماجرای کربلا و یاران امام حسین رضی الله عنه ندارد زیرا روز عاشورا قبل از اسلام هم وجود داشت و گرامی داشته می شد.

‌از  ابن  عباس  روایت  است‌که  چون  پیامبر صلی الله علیه و سلم    بمدینه  آمد،  دریافت‌که  یهودیان عاشورا  را  روزه  می‌گیرند.گفت‌:  چرا  این  روز  را  روزه  می‌گیرید؟‌گفتند:  روزی  است  مبارک‌که  خداوند  حضرت  موسی  و  قوم  بنی  اسرائیل  را  درآن  روز  ازدست  دشمن  نجات  داد،  پس  حضرت  موسی  آن  روز  را،  روزه  می گرفت‌.  پیامبر صلی الله علیه و سلم    گفت‌:  ‌“‌من  به  موسی  از  شما  شایسته‌ترم  و  نزدیکتر  می‌باشم‌،  پس  خود  آن  روز را  روزه‌گرفت  و  به مردم  نیز  دستور  دادکه  روزه  باشند“‌.  متفق  علیه  است‌.

 

از ابوغطفان بن طریف مری روایت است : از ابن عباس رضی الله عنهما شنیدم که می‌گفت : (حین صام رسول الله صلی الله علیه وسلم یوم عاشوراء و أمر بصیامه، قالوا یا رسول الله إنه یوم تعظمه الیهود و النصاری فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم : فإذا کان العام المقبل إن شاء الله صمنا الیوم التاسع. قال : فلم یأت العام المقبل، حتی توفی رسول الله صلی الله علیه وسلم) مسلم (۱۱۳۴/۷۹۷/۲)

«وقتی پیامبر صلی الله علیه وسلم روز عاشورا را روزه گرفت و به روزه گرفتن آن دستورداد، مردم گفتند ای رسول خدا عاشورا روزی است که یهود و نصاری آن را بزرگ می‌دارند. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: سال بعد انشاء الله روز نهم را هم روزه می‌گیریم. ابن عباس گفت : قبل از آنکه روز نهم سال بعد بیاید پیامبر صلی الله علیه وسلم فوت کرد».

‌از  ابوموسی  اشعری  روایت  است  که  گفت‌:  یهودیان  روز  عاشوراء  را  بزرگ  می‌داشتند  وآن  را  جشن  می‌گرفتند.  پیامبر صلی الله علیه و سلم    گفت‌:  ‌“  شما  نیزآن  روز را  روزه  بگیرید“‌.  متفق  علیه  است‌.

 

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …