حکم ذبح حیوانات بعنوان خیرات و صدقه به مناسبت مولود پیامبرصلی الله علیه وسلم

اگر بز، گوسفند وغیره به عنوان خیرات و صدقه در روز مولود پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) ذبح شود از دیدگاه دینی چگونه است و اگر بعد و یا پیش از روز مولود چنین چیزی به نیت صدقه و خیرات ذبح گردد چگونه است؟

ذبح هر حیوانی و اهدای گوشت آن یا صدقه دادن از آن به مناسبت مولود پیامبر صلی الله علیه وسلم، جایز نیست و یان عمل بدعتی در دین می باشد.

زیرا بعنوان مثال در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه وسلم، هیچگاه ایشان در روز ولادت ابراهیم خلیل علیه السلام حیوانی را ذبح نکردند تا خیرات دهند و یا آنرا بعنوان جشن و یا عید گرامی نمی داشتند، و هیچگاه رسول خدا صلی الله علیه وسلم به یارانش توصیه نکردند که در روز میلاد ایشان گوسفند یا حیوانی را ذبح کنند و آن را خیرات و صدقه دهند، و نفرمود که بعد از وفات من، روز میلاد مرا عید بگیرید و یا در مساجد و خانه ها مراسم مولودی برگزار کنید و صحابه رضی الله عنهم و تابعین و ائمه اربعه (امام ابوحنیفه و مالک و شافعی و احمد) و هیچکدام از سلف صالح این امت، هیچگاه در روز مولود پیامبر صلی الله علیه وسلم حیوانی را ذبح یا قربانی نکردند.

و قطعا اگر این عمل جایز می بود، آنها انجام می دادند زیرا براستی که سلف صالح ما در بدست آوردن خیر و نیکی از ما سبقت گرفتند و نسبت به آن حریص تر بودند، اما با این وجود آنها هیچگاه چنین نکردند، زیرا آنها تابع سنت و منهج نبوی بودند و صحابه شاگران رسول خدا صلی الله علیه وسلم آموخته بودند که هیچگاه بدون مجوز شرعی عملی را به قصد تقرب به خداوند انجام ندهند، و هرچند که پیامبر صلی الله علیه وسلم را بسیار دوست می داشتند و بر تبعیت از اوامر و سنت او بسیار پرتلاش و حریص بودند،

اما با این وجود از بدعت در دین متنفر بودند، برای همین است که عبدالله بن عمر رضی الله عنهما شاگرد مدرسه نبوی می فرماید:

عن ابنِ عمرَ قال کلُ بدعهٍ ضلالهٌ وإن رآها الناسُ حسنهً.

المصدر : إصلاح المساجد الصفحه أو الرقم: ۱۳/ المصدر : منهاج السنه الصفحه أو الرقم: ۸/۳۰۴/ | المصدر : أحکام الجنائز الصفحه أو الرقم: ۲۵۸٫

هر بدعتی گمراهی است اگر چه مردم آنرا خوب ببینند..

بنابراین کسانی که به قصد خیر و نیکی در روز میلاد پیامبر صلی الله علیه وسلم حیوانی را ذبح می کنند، و یا حتی روز میلاد را جشن می گیرند و در آن مراسم برگزار می کنند و بنوعی آن روز را بزرگ می دارند، همه مرتکب بدعت شده و هیچ اجر و ثوابی نصیب آنها نخواهد شد،

زیرا اگر اجر و ثواب در این اعمال می بود حتما رسول خدا صلی الله علیه وسلم آنرا برای امتش بیان می فرود و یا صحابه بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه وسلم چنین می کردند، اما هیچگاه چنین نشد. و ما نیز که خود را تابع سنت نبوی می دانیم، نباید با توجیهات عقلی و ذهنی خود در دین بدعتی ایجاد کنیم، هرچند که از نظر ما آن عمل کار خوب و پسندیده ای باشد،

مهم آنست که شرع به انجام آن امر یا توصیه کرده است یا خیر؟ اگر شریعت آنرا تشریع نکرده باشد ما نیز نمی توانیم بدون مجوز شرعی عملی را انجام دهیم.

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «من أحدث فی أمرنا ما لیس منه فهو ردّ». متفق علیه

هر کس چیزی را در دین ما ایجاد کند که جزو آن نباشد، مردود است واز او پذیرفته نمی شود.

پس ذبح حیوان یا برگزاری مولودی نشانگر محبت به پیامبر صلی الله علیه وسلم نیست! بلکه تبعیت از سنت ایشان و تجاوز نکردن از آن، نشانه محبت است، هرچند که از نظر ما مولودی عمل پسندیده ای باشد!

در جای دیگری فرموده است:

إِیَّاکُمْ وَالْغُلُوَّ فِی الدِّینِ فَإِنَّهُ أَهْلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ الْغُلُوُّ .

المحدث : ابن تیمیه | المصدر : اقتضاء الصراط المستقیم الصفحه أو الرقم: ۱/۳۲۷/ المحدث : النووی | المصدر : المجموع الصفحه أو الرقم: ۸/۱۷۱/ المصدر : صحیح ابن حبان الصفحه أو الرقم: ۳۸۷۱/ المصدر : صحیح النسائی الصفحه أو الرقم: ۳۰۵۷٫

از غلو در دین بپرهیزید چون غلو امت های پیش شما را هلاک کرده است».

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …