حکم دست دادن مرد با خواهر زنش

نخست،باید گفت:برای مرد جایز نیست که با خواهر، خاله و عمه زنش دست بدهد و با هیچ کدامشان خلوت کند،چرا که این زنان از محارم او نیستند بلکه(ازدواج با آنان)به صورت موقت بر او حرام شده است.و این تحریم موقت باعث نمی‌شود که آنان در دست دادن و خلوت کردن به محارم (دائمی) بدل گردند (وهمانند محارم دائمی با آنان برخورد شود).
و دوم اینکه:هرگاه محرمیت با یکی از این امور:نسب،شیر خوارگی،و یا ازدواج ثابت گردد ،محرمیت همیشگی بوده و محرمیت موقتی اینجا اصلا وجود ندارد. بلکه آنچه که وجود دارد تحریم موقت است .

و خواهر ، خاله و عمه زنِ ،محارم آن مرد نیستند،بلکه ازدواج با یکی از آنان با وجود همسرش برای او حرام می‌باشد ؛اللّٰه متعال می فرمایند:{“ازدواج”با مادرانتان بر شما حرام گشته است} و در ادامه می‌فرماید:{و همچنین ازدواج با دو خواهر همزمان حرام است} و همچنین پیامبر صلی اللّٰه علیه وسلم از ازدواج همزمان با زنی و خاله‌اش یا عمه‌اش نهی فرموده‌ است.
اما زنِ مرد بیگانه تا زمانی که در نکاح شوهرش باشد بر هر کسی جز شوهرش، به صورت موقت حرام می‌باشد ،اما هرگاه از آن مرد جدا شد،حال چه بر اثر مرگِ مرد باشد یا طلاق،و یا فسخ عقد ازدواج، ازدواج با او بعد از پایان عده‌اش برای دیگر مردان جایز می‌باشد ، و مرد می‌تواند با این زن با وجود همسر سابقه‌ش ازدواج کند مادامی که خواهر،عمه و یا خاله همسر سابقش نباشد.

وبالله التوفیق، وصلى الله على نبینا محمد وآله وصحبه وسلم.

(مصدر: موقع اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه والإفتاء).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …