حکم دزدی برق از دولت چیست؟ با توجه به اینکه حکومت حق شهروندان را در تمام موارد نمی دهد؟

جواب :
سرقت برق از دولت جایز نیست،
چه بوسیله دستکاری کنتور باشد
یا خودداری از پرداخت قبض
و یا با هر روش دیگری باشد،
زیرا اینکار نوعی از فریب و خدغه و خوردن مال بناحق است،

و پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید :

« مَنْ غَشَّنَا فَلَیْسَ مِنَّا ».

یعنی : «هرکس ما را فریب دهد و قصد تقلب داشته باشد از ما نیست»
مسلم (۱۰۱).

و اینکه دولت حق شهروندان را بطور کامل اداء نکند، این نمی تواند سرقت اموال عمومی را مباح گرداند، چرا که خدماتی مانند آب و برق و غیره جزو املاک عامه مسلمین است و سرقت از آنها یعنی تجاوز به اموال عمومی نه بر اموال حکومت یا مسئولین ..

از علماء هیئت دائمی افتاء سوال شد : آیا متوقف کردن شمارشگر کنتور برق یا آب در دولت کافر بقصد تضعیف آن دولت جایز است؟ باتوجه به اینکه دولت مذکور مالیات ظالمانه ای از من می ستاند؟

پاسخ دادند : «جایز نیست؛ زیرا اینکار جزو خوردن اموال مردم به باطل است».

“فتاوی اللجنه الدائمه” (۲۳/۴۴۱) .

و باز همین هیئت سوال شد : آیا بکاربستن ترفندی بقصد نپرداختن قبض برق یا آب یا تلفن یا گاز و یا امثال اینها جایز است؟ با توجه به اینکه غالب این امور را شرکتهای با سهامی عام که عموم مردم مالک آن هستند متولی اش هستند.

پاسخ دادند : «جایز نیست، زیرا اینکار جزو خوردن اموال مردم به باطل است، و به معنای عدم ادای امانت است، الله متعال می فرماید :

« إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا »
(نساء ۵۸)

 یعنی : « خداوند به شما فرمان می‏دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید».

و می فرماید :

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلا أَنْ تَکُونَ تِجَارَهً عَنْ تَرَاضٍ مِنْکُمْ وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا»
(نساء ۲۹).

یعنی : « ای کسانی که ایمان آورده‏اید! اموال یکدیگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است»».

 “فتاوی اللجنه الدائمه” (۲۳/۴۴۱) .

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …