حکم درخت کاری سر قبر

این کارکه برخی سرقبرها نهال میکارند معنای بدی برای امواتشان داردگر مفهوم وسبب آن کاررسول الله رابدانن چونکه سبب چنین کار پیامبر دو خصلت بد آن مردگان بودسخن چینی واین طهارت خوب نمیگرفتن آیا کسی راضی هست مرده اش به‌این دید مردم تماشایشان نماید.
این کاررسول الله اولا مختص خودش بود وامر نکرد به اصحاب که چنین کنند دوما این را می رساند که سخن چینی و وضو خوب نگرفتن‌چه عواقبی دارد.

امام بخاری و مسلم از حضرت ابن عباس رضی الله عنه روایت می‌کنند که رسول‎الله صلی الله علیه وسلم از کنار دو قبر رد شدند و فرمودند: (أَمَا إِنَّهُمَا لَیعَذَّبَانِ وَمَا یعَذَّبَانِ فِی کبِیرٍ أَمَّا أَحَدُهُمَا فَکانَ یمْشِی بِالنَّمِیمَهِ وَأَمَّا الْآخَرُ فَکانَ لَا یسْتَتِرُ مِنْ بَوْلِهِ قَالَ فَدَعَا بِعَسِیبٍ رَطْبٍ فَشَقَّهُ بِاثْنَینِ ثُمَّ غَرَسَ عَلَى هَذَا وَاحِدًا وَعَلَى هَذَا وَاحِدًا ثُمَّ قَالَ لَعَلَّهُ أَنْ یخَفَّفُ عَنْهُمَا مَا لَمْ ییبَسَا)
(صاحبان این دو قبر در حال عذاب هستند، هر چند علت عذاب آنها گناه بزرگی نیست، سپس در ادامه فرمود: یکی سخن چین بود و دیگری هنگام قضای حاجت استتار نمی‌کرد. رسول‎الله صلی الله علیه وسلم شاخه‌ی سر سبز درخت خرما را نصف کرد و روی قبر هرکدام شاخه‌ای از آنها را کاشت و فرمود: به این امید تا سبز بودن شاخه‎ها عذاب شان تخفیف یابد.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …