حکم خوردن نذری عاشورا

 

سوال:
در روز عاشورا غذاهای نذری پخته میشود که به غذاهای امامی مشهور است خوردن اینگونه غذاها چه حکمی دارد؟این غذاها برای ما اورده میشود ما به این نیت که در راه خدا درست شده و از جهتی نعمت خداوند است درست نمیدانیم که دور بریزیم و میخوریم کار ما درست است یا نه؟

الحمدلله،
ذبح و قربانی: گرفتن جان با ریختن خون به شیوه مخصوص که تقرب به سوی خداست

. الله تعالی می فرماید:{قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ} انعام ۱۶۲٫ «بگو نماز، قربانی، زندگی و مرگم برای الله پروردگار عالمیان است»

و می فرماید:{فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ} کوثر ۲٫«برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن»
یکی از مظاهر ایمان به الله تعالی اینست که برای وی شرک قائل نشوی بدین معنی که نه در خالقیت وی و نه در عبودیت وی و نه در صفات و اسمهای وی شریکی برایش نیابی و قرار ندهی.

این سه مورد را انواع توحید سه گانه گویند. و به ترتیب بدانها توحید ربوبیت که مربوط به خلق کردن الله تعالی است بدین معنی که نباید علاوه بر الله تعالی کسی دیگر را نیز خالق هستی بپنداری

،و دومی توحید در عبادت است که بدان توحید الوهیت گویند؛ یعنی نباید علاوه بر الله از کسی دیگر طلب حاجات کنی و یا مخلوقی را هر چند بزرگوار باشد را به فریاد بخوانی و او را بین خود و خدا واسطه قرار دهی یا برای کسی بجز او قربانی یا نذر کنی

، و نیز سومی را توحید در اسماء و صفات گویند بدین معنی که نباید هیچکس را در اسمها و صفتهای خداوند شریک گردانی. به طور خلاصه ایمان به الله مستلزم رعایت سه توحید است:

۱- توحید ربوبیت

۲- توحید الوهیت

۳- توحید اسماء و صفات

اما توحید الوهیت، یعنی خالص کردن عبادت فقط برای خداوند تبارک و تعالی و نباید در عبادت خویش کسی را با وی شریک کرد و این جزو اصول دین است و کسی که در عبادت کسی دیگر را با خدا شریک گرداند دچار شرک می گردد.

لذا چون توحید الوهیت به عبادات مربوط می شود، لذا بایستی معنی عبادت و انواع آنرا بدانیم:
عبادت در لغت به معنی خوار و ذلیل و تسلیم بودن است.

و از لحاظ شرعی اسم جامعی است که برای تمام آنچه از سخنان و اعمال ظاهری و باطنی که خداوند آن را دوست دارد و به آن راضی است گفته می شود.

عملی که خالص برای خداوند و بر اساس سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم نباشد، اعتبار ندارد. نذر یعنی شخص خودش را به چیزی یا طاعتی برای خدا که واجب نیست ملزم می کند یا نذر می کند فلان عمل را بخاطر الله انجام دهد

. الله تعالی می فرماید:{یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا} انسان ۷٫ «به نذر وفا می کردند و از روزی که شر آن فراگیر است می ترسند»

. این دو نمونه ای از انواع عبادت هستند و تمام آنها تنها حق الله تعالی می باشد و جایز نیست چیزی از آن را برای غیر خداوند بکار برد
. نذر یکی از انواع عبادات است که لازم و ضروری است که فقط و فقط و خالصانه برای الله تعالی نذر شود و احدی نباید در این عبادت شریک خداوند قرار گیرد.

حال اگر کسی نذری را برای غیر خدا قرار داد یا هم برای خدا و هم برای غیر خدا قرار بدهد، بدون تردید مرتکب شرک در عبادت شده است زیرا کسی غیر از خدا را شریک نذر کرده است.

بنابراین نذوری که برای امامان یا اهل بیت صورت می گیرد ، شرک است و جایز نیست که مسلمان از آن نذور استفاده کند
و متاسفانه بسیاری از شیعیان امروزه در مراسمات مختلف خود اقدام به پخش نذری که بمناسبت امامان خود کرده اند، می کنند و لذا استفاده از آن نذریها نه تنها جایز نبوده بلکه مسلمان موحد بایستی به نشانه ی برائت از آن ، از استعمال آن نذور پرهیز کند.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …