شیخ عثیمین رحمه الله می فرماید: “شراء الذهب بالتقسیط على نوعین؛ النوع الأول: أن یشترى بالدراهم فلا بد من التقابض فی مجلس العقد، فإذا اشترت امرأه حلی ذهب بخمسه آلاف ریال فلا بد أن تسلم خمسه آلاف ریال فی مجلس العقد، ولا یجوز أن تشتریه بالتقسیط؛ لأن النبی صلى الله علیه وعلى آله وسلم قال فی بیع الذهب بالفضه: « إذا اختلفت هذه الأصناف فبیعوا کیف شئتم إذا کان یداً بید». والثانی: أن یشتری الذهب بغیر الدراهم، مثل أن یشتریه بقمح فتقول المرأه: اشتریت منک هذا الحلی بمائه صاع قمح کل شهر عشره أصواع فلا بأس؛ لأن البیع هنا وقع بین شیئین لا یحرم بینهما النسأ أی التخفیف، وعلى هذا نقول: إذا بیع حلی الذهب بذهب فلا بد من أمرین التساوی فی الوزن، والقبض قبل التفرق، فإذا بیع بفضه أو دراهم نقدیه فلا بد من أمرٍ واحد وهو التقابض قبل التفرق، وإذا بیع بغیر ذلک فلا بأس من بیعه بالأقساط وتأجیل الثمن. نعم.”
ترجمه : “خرید قسطی طلا بر دو نوع است :
نوع اول : خرید طلا با پول – نقدینگی « درهم ،ریال و … » – که حتما باید در همان مجلس طلا و پول گرفته شود، پس اگر زنی زیوری را به پنج هزار ریال خرید، باید در همان مجلس خرید وفروش پنج هزار ریال را به فروشنده پرداخت کند، و جایز نیست که به صورت قسطی آن طلا را بخرد، چرا که پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد معامله طلا به نقره فرمودند : «اگر این اصناف ذکر شده – من جمله طلا ونقره – باهم جنس خود معامله نشدند و متفاوت بودند، هرگونه خواستید معامله کنید به شرط اینکه دست به دست – فورا در همان مجلس – مبادله شوند.
نوع دوم : اگر طلا با غیر نقدینگی خریده شود مثلا با گندم خریده شود، زن می گوید: این طلا را از تو خریدم به صد صاع گندم، که هر ماه ده صاع به تو میدهم،این گونه اشکالی ندارد؛ چرا که بدین صورت معامله بین دو جنس اتفاق افتاده که کم بودن یکی از آن دو جنس در این معالمه حرام نیست.
پس بر این اساس می گوییم: اگر زیوری طلا به طلایی معامله شود، باید دو امر تساوی در وزن و دریافت – هر دو طلا – در همان جلسه صورت بگیرد، واگر طلا با نقره معامله شود باید در همان مجلس طلا ونقره قبل از جدا شدن دو طرف معامله رد وبدل شود،و اگر در غیر این دو صورت طلا معامله شود هیچ اشکالی در معامله قسطی و یا به دیر انداختن پول خرید وجود ندارد.
منبع : سایت رسمی شیخ عثیمین رحمه الله