حکم خداوند – تبارک و تعالی- در رابطه با اکثریت

خداوند- تبارک و تعالی- می‌فرماید: ﴿وَمَآ أَکۡثَرُ ٱلنَّاسِ وَلَوۡ حَرَصۡتَ بِمُؤۡمِنِینَ ١٠٣﴾ [یوسف: ۱۰۳]. «بیشتر مردم ایمان نمی‌آورندهر چند تلاش کنی و زحمت بکشی».

﴿وَلَٰکِنَّ أَکۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا یَعۡلَمُونَ ٢١﴾ [یوسف: ۲۱]. «ولی بیشتر مردم خفایای لطف و حمکت تدبیرش را نمی‌دانند»

﴿وَإِن تُطِعۡ أَکۡثَرَ مَن فِی ٱلۡأَرۡضِ یُضِلُّوکَ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِ﴾ [الأنعام: ۱۱۶]. «اگر از اکثریت (بیشترمردم) که پیروی کنید تو را از راه خدا دور می‌سازد».

﴿وَلَوِ ٱتَّبَعَ ٱلۡحَقُّ أَهۡوَآءَهُمۡ لَفَسَدَتِ ٱلسَّمَٰوَٰتُ وَٱلۡأَرۡضُ وَمَن فِیهِنَّ﴾ [المؤمنون: ۷۱]. اگر حق و حقیقت از خواسته‌ها و هوس‌های ایشان پیروی می‌کرد آسمان و زمین و هر آنچه در آن‌هاست تباه می‌گردد

﴿ثُمَّ إِنَّ کَثِیرٗا مِّنۡهُم بَعۡدَ ذَٰلِکَ فِی ٱلۡأَرۡضِ لَمُسۡرِفُونَ ٣٢﴾ [المائده: ۳۲]. «و اما بسیاری از آنان احکام خدا را نادیده گرفته و بعد از آن در روی زمین راه اسراف را پیش گرفتند»

﴿وَإِنَّ کَثِیرٗا مِّنَ ٱلنَّاسِ لَفَٰسِقُونَ ۴٩﴾ [المائده: ۴۹]. «بی گمان بسیاری از مردم سر پیچی و تمرّد می‌کنند و از حدود قوانین الهی تخطی می‌نمایند».

﴿وَتَرَىٰ کَثِیرٗا مِّنۡهُمۡ یُسَٰرِعُونَ فِی ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٰنِ﴾ [المائده: ۶۲]. «بسیاری از آنان را می‌بینی که درگناهکاری وستمکاری و خوردن مال حرام بر همدیگر سبقت می‌جویند»

﴿وَإِنَّ کَثِیرٗا لَّیُضِلُّونَ بِأَهۡوَآئِهِم بِغَیۡرِ عِلۡمٍ﴾ [الأنعام: ۱۱۹]. «بسیاری از مردم با هوی‌ها و هوس‌ها (کج و نادرست) بدون آگاهی از صحت آنچه که می‌گویند، دیگران را سرگشته و گمراه می‌سازند».

﴿وَلَقَدۡ ذَرَأۡنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرٗا مِّنَ ٱلۡجِنِّ وَٱلۡإِنسِۖ لَهُمۡ قُلُوبٞ لَّا یَفۡقَهُونَ بِهَا وَلَهُمۡ أَعۡیُنٞ لَّا یُبۡصِرُونَ بِهَا وَلَهُمۡ ءَاذَانٞ لَّا یَسۡمَعُونَ بِهَآۚ﴾ [الأعراف: ۱۷۹]. «ما بسیاری از جنّیان و آدمیان را آفریده و در جهان پراکنده ساخته‌ایم که مآل آن‌ها دوزخ واقامت در آنجااست، آن‌ها دل‌هایی دارند که بدان‌ها (آیات رهنمون به کمالات را) نمی‌فهمند و چشم‌هایی دارند که بدان‌ها (نشانه‌های خداشناسی و یکتا پرستی را) نمی‌بینند و گوش‌هایی دارند که بدان‌ها (مواعظ و اندرز‌های زندگی ساز) را نمی‌شنوند.»

﴿وَإِنَّ کَثِیرٗا مِّنَ ٱلنَّاسِ عَنۡ ءَایَٰتِنَا لَغَٰفِلُونَ ٩٢﴾ [یونس: ۹۲]. بی‌گمان بسیاری از مردم از آیات (خواندنی قرآن و دیدنی جهان) ما غافل و بی‌خبرند.]

﴿فَمِنۡهُم مُّهۡتَدٖۖ وَکَثِیرٞ مِّنۡهُمۡ فَٰسِقُونَ ٢۶﴾ [الحدید: ۲۶]. [برخی از آنان راهیاب شدند و بسیاری از ایشان خارج شدند.]

﴿وَلَٰکِنَّ أَکۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا یَشۡکُرُونَ ٣٨﴾ [یوسف: ۳۸]. [ولیکن بیشتر مردم سپاس- گذاری نمی‌کنند.]

﴿وَلَٰکِنَّ أَکۡثَرَهُمۡ یَجۡهَلُونَ ١١١﴾ [الأنعام: ۱۱۱]. [ولیکن بیشتر آنان نمی‌دانند].

﴿وَمَا یَتَّبِعُ أَکۡثَرُهُمۡ إِلَّا ظَنًّاۚ﴾ [یونس: ۳۶]. [بیشتر مشرکان جز از شک و گمان پیروی نمی‌کنند.

﴿قُل لَّا یَسۡتَوِی ٱلۡخَبِیثُ وَٱلطَّیِّبُ وَلَوۡ أَعۡجَبَکَ کَثۡرَهُ ٱلۡخَبِیثِ﴾ [المائده: ۱۰۰]. [ناپاک و پاک (حرام وحلال) مساوی نیستند هر چند که فراوانی ناپاک(حرام) شما را به شگفت می‌اندازد.]ای برادر به این آیات بزرگ نگاه کن که واقعاً راست و محکم، ثابت و قطعی هستند در حقیقت این آیات حجّت تمام و قطعی در رابطه با این موضوع هستند و به آیه دیگری نگاه کن که این موضوع را در نهایت صداقت و راستی و درستی برای ما بیان می‌کند خداوند سبحان می‌فرماید: ﴿لَقَدۡ جِئۡنَٰکُم بِٱلۡحَقِّ وَلَٰکِنَّ أَکۡثَرَکُمۡ لِلۡحَقِّ کَٰرِهُونَ ٧٨﴾ [الزخرف: ۷۸]. ما حق را برای شما آوردیم (و توسط پیغمبران برایتان فرستادیم) ولی اکثر شما حق را نپسندید و آن را دشمن داشتید.] این‌ها آیاتی در رابطه با ذمّ و نکوهش و کثرت و زیادی بودند، اما آیاتی که تایید کننده وتعریف کننده قلّت یا کمی هستند، نیز زیادند. خداوند- سبحان وتعالی- می‌فرماید: ﴿وَقَلِیلٞ مِّنۡ عِبَادِیَ ٱلشَّکُورُ ١٣﴾ [سبأ: ۱۳]. [و اندکی از بندگانم شکرگذارند.]

﴿وَمَآ ءَامَنَ مَعَهُۥٓ إِلَّا قَلِیلٞ ۴٠﴾ [هود: ۴۰]. [و جز افراد اندکی بدو ایمان نیاورده بودند.] و در مورداصحاب یمین (نجات یافته) می‌فرماید: ﴿ثُلَّهٞ مِّنَ ٱلۡأَوَّلِینَ ١٣ وَقَلِیلٞ مِّنَ ٱلۡأٓخِرِینَ ١۴﴾ [الواقعه: ۱۳- ۱۴]. «گروه زیادی از پیشینیان هستندو گروه اندکی از پسینیان می‌باشند»

﴿وَإِنَّ کَثِیرٗا مِّنَ ٱلۡخُلَطَآءِ لَیَبۡغِی بَعۡضُهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضٍ إِلَّا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ وَقَلِیلٞ مَّا هُمۡ﴾ [ص: ۲۴]. «اصلاً بسیاری از آمیزگاران و کسانیکه با یکدیگر سروکار دارند نسبت به

همدیگرستم روا می‌دارند مگرآنان که واقعاً مؤمنند وعمل صالح انجام می‌دهند ولی چنین کسانی بسیار کم واندکند».

﴿فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیۡهِمُ ٱلۡقِتَالُ تَوَلَّوۡاْ إِلَّا قَلِیلٗا مِّنۡهُمۡ﴾ [البقره: ۲۴۶]. [اما زمانی که دستور پیکار داده شد همه جز عده کمی از ایشان سرپیچی کردن.] و از قبل که فرعون در مورد حضرت موسی و قوم او می‌گفت: ﴿إِنَّ هَٰٓؤُلَآءِ لَشِرۡذِمَهٞ قَلِیلُونَ ۵۴﴾ [الشعراء: ۵۴]. «گفت: این‌ها گروه اندک و ناچیزی هستند» رسول اللهص نیز مانند حکم الله-تبارک و تعالی- بر اکثریت و اقلیت حکم کرده است و می‌فرماید: «بَدَأَ الإِسْلاَمُ غَرِیبًا وَسَیَعُودُ کَمَا بَدَأَ غَرِیبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ». [دین اسلام درحال غربت ظهور کرد و به حال غربت بر می‌گردد پس خوشا به حال غر باء.].

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …