حکم خارج شدن معتکف از مسجد به قصد بیدار کردن خانواده برای سحری

هرگاه معتکف از محل اعتکافش خارج شود تا خانواده اش را برای سحری بیدار کند، چونکه کس دیگری در منزل نیست، آیا این عمل مخالف شروط اعتکاف است؟

 

 

 

الحمدلله،

«هرکس اعتکاف کرد در آنصورت نباید در اثنای اعتکافش از محل اعتکاف خارج گردد مگر برای امری لازم؛ مثلا برای رفع نیازهای ضروری ازجمله خوردن و نوشیدن بشرطیکه باخودش همراه نبرده باشد، و یا برای قضای حاجت چنانکه در اطراف مسجد سرویس بهداشتی نباشد، و ایرادی ندارد که در وقت سحر از مسجد خارج شده تا خانواده اش را برای سحری بیدار کند، و برای نماز صبح آنها را مطلع گرداند بشرطیکه خود آنها (خانواده) بتنهایی موفق به بیدار شدن نشوند و کس دیگری نباشد که آنها را بیدار کند، (و در اینحالت خروج جایز است) زیرا این امر نوعی از توصیه به خیر و امر به معروف آنهاست و «ما لا یتم الواجب إلا به فهو واجب» یعنی : «هر آنچه وجوب آن بوسیله چیزی محقق می یابد خود آن چیز هم واجب است» اما بعد از رفتن به خانه و بیدار کردن خانواده اش نباید در آنجا بنشیند و به محل اعتکافش در مسجد بازگردد».

وبالله التوفیق ، وصلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه وسلم” انتهی .

“فتاوی اللجنه الدائمه . المجموعه الثانیه” (۹/۳۲۰).

شیخ عبد العزیز بن عبد الله بن باز .. شیخ عبد العزیز آل الشیخ .. شیخ عبد الله بن غدیان .. شیخ صالح الفوزان .. شیخ بکر أبو زید .

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …