حکم حدیث مدلس: حدیث مدلس غیر مقبول است مگر آنکه فرد تدلیس کننده ثقه باشد، و (و با الفاظی) تصریح کرده باشد که حدیث را مستقیما از کسی که از وی روایت کرده، گرفته است. مثلا بگوید: (سمعت فلاناً یقول؛ شنیدم فلانی میگفت) یا (رأیته یفعل؛ دیدم فلانی چنین میکرد) یا (حدثنی؛ برایم گفت) و همانند آنها. اما احادیثی که با صیغهی تدلیس در صحیح بخاری و مسلم آمدهاند و از ثقات مدلسین نقل شدهاند، مقبول هستند، زیرا امت آنچه را که در آن دو کتاب آمدهاند – بصورت کلی – مقبول دانستهاند.[۱]
[۱]– شدت کراهیت تدلیس تسویه بیشتر از دو نوع دیگر است و پس از آن تدلیس اسناد، و حتی اکثر علما در مورد آن گفتهاند که «التدلیس اخو الکذب» یعنی تدلیس (تسویه) برادر دروغ است. و در انتها تدلیس شیوخ را ذکر کردهاند که به نسبت دو نوع دیگر کمتر مورد ذم واقع شده است، زیرا در این نوع تدلیس هیچ کسی از سند نیافتده است.
اما برخی از علما بطور مطلق هر نوع حدیث مدلس را مردود دانستهاند، ولی برخی دیگر قائل بر تفصیل قضیه هستند و گفتهاند:
– اگر تدلیس کننده به شنیدن حدیث تصریح کرده باشد، مثلا بگوید: «سمعت»، حدیثش قبول میشود.
– و اگر به شنیدن آن تصریح نکرده باشد، مثلا بگوید: «عن فلان»، حدیثش مقبول نیست و این رای راجح است. – چنانکه مؤلف نیز همین قول را برگزیده است. (نگاه کنید به: تیسیر مصطلح الحدیث، دکتر محمود طحان، ص ۶۹-۶۸ با اختصار).