حکم جراحی پلاستیک (زیبایی) برای عضوی که به نظر زیبا نباشد

الحمدلله

عملیات جراحی پلاستیک و یا غیره ممکن است برای دو منظور استفاده شوند:

از بین بردن ضرر، درد، مرض، عیب و نقص مادرزاد و یا غیر مادرزاد مشوهی که سبب اذیت شخص میشود، و یا اضافه کردن عضوی و یا چیزی به بدن بخاطر علل ذکر شده باشد، در اینصورت اشکال ندارد که این ضررها توسط عملیه جراحی چه پلاستیک و چه غیره برطرف شوند.

در حدیث صحیح آمده است که عرفجه پسر اسعد روز جنگ “کُلاب” بینیش قطع شد و یک بینی نقره ای بجای آن ساخت ولی این بینی نقره گندید و بو گرفت، پس پیامبر صلی الله علیه و سلم او را امر فرمود که یک بینی طلایی را بجای آن بسازد.

ابن جریر طبری میگوید که:
برای هیچ زنی جایز نیست که چیزی از خلقتش را که خداوند به او داده است تغییر دهد، ولی تغییر دادن چیزی که به او ضرر میرساند مستثنی است (و اشکالی ندارد که آنرا تغییر دهد).

مانند کسی که یک دندان زیادی و یا انگشت زیادی و درازی داشته باشد که هنگام غذا خوردن او را اذیت میکند یا دردش میگیرد، پس در اینصورت تغییر دادن آن اشکالی ندارد، و حکم مرد در این مسئله درست مانند زن است و فرقی نمیکند.

تغییر دادن، بلند و یا کوتاه کردن شکل، اندام، پا، سینه، لب،  بینی، ابرو و غیره بعلت زیبایی، که این مورد قطعا حرام بوده و فاعل آن ملعون و مطرود از رحمت خدا است.

پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است که:

“لعن الله المتفلجات للحسن المغیرات لخلق الله”(متفق علیه).

یعنی: “خداوند لعنت کرده است کسانی که بین دندانهایشان بعلت زیبایی جدایی میافکند و خلقت خدا را تغییر میدهند”. و این اشخاص با این عملشان در واقع دنباله رو و تابع  شیطان بوده اند.

خداوند در قرآن میفرماید که شیطان گفت: …
{وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ …} [النساء:۱۱۹].

یعنی: “(شیطان گفت) و من آنها (بنی آدم) را دستور میدهم تا اینکه خلقت خداوند را تغییر دهند”.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …