حکم توسل نمودن به پیامبر صلی الله علیه و سلم چیست؟

حکم توسل نمودن به پیامبر صلی الله علیه و سلم  چیست؟

توسل به پیامبر صلی الله علیه و سلم دارای اقسامی می باشد:

اول اینکه ایمان آوردن به رسول الله صلی الله علیه و سلم را وسیله درخواست خود قرار دهد چنانکه در دعایش بگوید: پروردگارا به تو و رسولت ایمان آوردم، مرا ببخش.

این نوع توسل صحیح است و اشکالی ندارد و چنانکه خداوند متعال آن را در قرآن بیان داشته است:

 {رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیًا یُنَادِی لِلْإِیمَانِ أَنْ آَمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآَمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَکَفِّرْ عَنَّا سَیِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ} ( آل عمران ۱۹۳).

پروردگارا همانا ما ندای منادی که به ایمان دعوت می کرد را شنیدیم که می گفت به پروردگار خود ایمان آورید. پس ایمان آوردیم. خداوندا از گناهان ما درگذر و بدیهای ما را بپوشان و با نیکوکاران ما را بمیران.

چون ایمان به رسول الله صلی الله علیه و سلم یک وسیله شرعی برای بخشش گناه و گذشت از خطاهاست لذا کسی که به آن متوسل شود به یک وسیله ثابت و محقق شرعی توسل نموده است.

دوم اینکه کسی که به دعای رسول الله صلی الله علیه و سلم متوسل شود یا رسول الله صلی الله علیه و سلم_ برای کسی که از او درخواست شفاعت نموده، دعا کند این مورد نیز صحیح می باشد اما تنها در زمان حیات رسول الله صلی الله علیه و سلم_ مقدور و ممکن است و بعد از مرگش اینکار ناممکن و غیر صحیح است.

چنانکه از عمر  رضی الله عنه در زمان خشکسالی ثابت است که برای باریدن باران گفت:اللَّهُمَّ إِنَّا کُنَّا نَتَوَسَّلُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّنَا فَتَسْقِینَا وَإِنَّا نَتَوَسَّلُ إِلَیْکَ بِعَمِّ نَبِیِّنَا فَاسْقِنَا قَالَ فَیُسْقَوْنَ.

(المصدر :صحیح البخاری الصفحه او رقم :۱۰۱۰/المصدر :صحیح ابن حبان الصفحه اورقم:۲۸۶۱).

پروردگارا ما هرگاه دچار خشکسالی می شدیم به پیامبر صلی الله علیه و سلم متوسل می شدیم و تو برایمان باران می فرستادی و حال به عموی پیامبر صلی الله علیه و سلم  توسل می جوییم برایمان باران بفرست

آنگاه به عباس رضی الله عنه دستور می دهد که برخیزد و دعا کند. بنابراین در زمان حیات رسول خدا توسل کردن به دعای ایشان صحیح و فاقد هرگونه اشکالی است.

سوم اینکه به جاه و منزلت رسول الله صلی الله علیه و سلم توسل شود. اینکار چه در زمان حیات یا بعد از مرگ رسول الله صلی الله علیه و سلم_ اگر واقع شود نادرست و غیر صحیح می باشد و این توسل بدعت است و جایز نیست چون جاه و منزلت رسول الله صلی الله علیه و سلم فقط برای خودش نافع و سودمند است.
بنابراین برای هیچ کس درست نیست که بگوید و دعا کند که بار الها من به واسطه جاه و منزلت و مقام پیامبرت به تو متوسل می شوم که مرا ببخش یا روزی بده. چون باید به چیزی توسل جست که در حقیقت وسیله باشد و وسیله برگرفته شده از (الوسل) می باشد که معنی آن رساندن به یک چیز است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …