دلها شیفتهی حج است؛ لیکن از مردم سخنانی میشنویم، نمیدانیم که این حرفها صحت دارد یا نه؟
مردم میگویند: هر کس حج فرض را انجام داده است، باید فرصت را در اختیار دیگران قرار بدهد؛ این در حالی است که میدانیم که الله به ما دستور داده است که برای حج زاد و توشه فراهم کنیم. ولی ما نمیدانیم که این سخنان مردم صحت دارد یا نه؟
و اگر چنانچه، رفتن انسان به حج باعث نفع رسانی به دیگران میشود، آیا باز هم بهتر است که به حج نافله نرود و فرصت را به مسلمانان دیگر بدهد؟ رأی شما در این زمینه، چیست؟
الحمدلله،
این گفتار درست نیست؛ یعنی آنهایی که میگویند: کسی که حج فرض را انجام داده است، برای ادای حج نفل نرود؛ بلکه این فرصت را در اختیار دیگران بگذارد، فتوای اینها صحیح نیست، چون احادیث دال بر فضیلت و ارزش حج هستند.
پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمودهاند: «تَابِعُوا بَیْن الحَجِّ وَاْلعُمْرَهِ؛ فَإنَّهُماَ یَنْفَیِان اْلَفْقَر وَالذّنُوبَ کَماَ یَنْفِیِ اْلِکیْرُ خَبَثَ الْحَدِیْد والذّهَبِ وَالْفِضَّهِ» مسند احمد (۱/۲۵، ۳۸۷)
«پی در پی به حج و عمره بروید، زیرا حج و عمره، فقر و گناهان را از بین میبرود، آن گونه که دمِ آهنگر، ناخالصی آهن، طلا و نقره را میزداید».
ممکن است که انسان عاقل به حج برود و اذیت نشود و همین طور به دیگران آزار نرساند، به شرط آن که با مردم رفتار خوبی داشته باشد و اگر فرصت یافت تند برود و اگر جا تنگ بود رعایت حال خود و دیگران را بکند. به همین خاطر پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ هنگامی که از عرفه حرکت می کرد به مردم دستور میداد که با آرامش حرکت کنند و چنان افسار شتر را می کشید که سرش به رکاب پالانش میرسید و هرگاه راه گشادی را میدید، شترش را تندتر میراند.( بخاری (۱۶۶۶، ۲۹۹۹، ۴۴۱۳) و مسلم (۱۲۷۸، ۱۲۸۶).)
این حدیث دلیل بر این است که حاجی با مردم تعامل خوب داشته باشد و هرگاه راه تنگ باشد آهسته حرکت کند و بدین ترتیب نه خودش و نه دیگران اذیت میشوند.
از دیدگاه ما، انسان با استعانت از الله تعالی به حج برود، واجبات آن را انجام بدهد و کوشش کند که سبب اذیت و آزار دیگران نشود و خودش را نیز تا میتواند در زحمت نیندازد.
آری! اگر مصلحت دیگری که سودش بیشتر از حج باشد، مثلاً: مجاهدینی وجود داشته باشند که برای جهاد در راه الله به پول نیاز دارند، در این صورت جهاد از حج نافله، افضل است و باید پولهایی را که شخص میخواهد صرف حج نافله کند، این پولها را برای مجاهدین راه الله صرف نماید. یا اگر مسلمانان دچار فقر و گرسنگی شدیدی شدهاند، در این جا نیز شخص بایستی پولش را برای برطرف ساختن این مشکل خرج کند و از رفتن به حج صرفنظر کند.
ابن عثیمین – اللقاء الشهری (۱۶/۱۸).