حکم تأخیر قضای رمضان تا رمضان دیگر (شیخ ابن عثیمین )

حکم کسی که قضای رمضان را تا رمضان دیگر به تأخیر بیندازد، چیست؟

 

الحمدلله،

بنا بر نظریه ی مشهور اهل علم، به تأخیر انداختن قضای رمضان، تا رمضان دیگر جایز نیست؛ زیرا عائشه«رضی الله عنها»می فرماید: «کانَ یکون علیَّ الصومُ من رمضان فلا أستطیع أن أَقْضِیَهُ إلا فی شعبان» بخاری (۱۹۵۰)، مسلم (۱۱۴۶).

«گاه روزه ی رمضان بر من می ماند و نمی توانستم آنرا قضا آورم مگر در ماه شعبان.»

از این حدیث بر می آید که بعد از رمضان دوم رخصتی نیست و اگر تا آن هنگام آن را قضا نیاورد، گناهکار می شود، و بعد از رمضان دوم باید بلافاصله آن را قضا آورد، اما آیا همراه با قضا آوردن روزه، آیا بر او اطعام نیز لازم است یا خیر؟ علما نظریه های متفاوتی دارند و صحیح آن است که: بر او اطعام لازم نیست؛ زیرا الله تعالی می فرماید:[ وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ] (بقره ۱۸۵)

الله تعالی غیر از قضای روزه چیزی دیگر بر او واجب نگردانیده است.

 

شیخ ابن عثیمین – مجموع فتاوی و رسائل(۱۹/۳۷۸). ف (۳۷۵)

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …