حکم بزگداشت و تجلیل از نوروز به قصد تفریح و شادی چیست؟

تجلیل از نوروز به هر دلیلی باشد حرام است،
زیرا این روز، از اعیاد کفار مجوسی است، بنابراین بزرگداشت آن بعنوان دین باشد یا تفریح حرام است، زیرا شادی و تفریح کردن در روز اعیاد کفار جواز شرعی ندارد. چرا که شریعت پاک اسلام با طلوع خود هر نوع رسم و رسوم جاهلی را مردود اعلام کرد، و بجای آنها دو عید مبارک رمضان و قربان را جایگزین کرد تا مسلمین در آن دو روز فضل خداوند متعال را خواستار شوند و از برکات آن بهره مند گردند.

بعنوان مثال در حدیث صحیحی از انس رضی الله عنه وارد شده که گفت: «قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَهَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا ، فَقَالَ : مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ ؟ قَالُوا : کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّهِ . فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: (إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا : یَوْمَ الْأَضْحَی ، وَیَوْمَ الْفِطْرِ). صححه الألبانی فی السلسله الصحیحه (۲۰۲۱).

یعنی: «رسول خدا صلی الله علیه وسلم (پس از هجرت از مکه) به مدینه تشریف آوردند، واهالی مدینه دارای دو روز بودند که در آن دو به بازی پرداخته و شادی می کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: این دو روز چیست؟ عرض کردند: ما در زمان جاهلیت در این دو روز به بازی و شادی می پرداختیم، رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند دو روز دیگر را به جای آن دو برایتان قرار داده است که خیر و نیکی دنیا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عید قربان و روز عید فطر» ابوداود (۱۱۳۴) و نسائی (۱۵۵۶).

حال ببینید! در این حدیث اهالی مدینه که در آن دو روز شادی و تفریح می کردند، باز پیامبر صلی الله علیه وسلم آنرا رد کردند، و نفرمود که اگر ” تجلیل از آن دو روز بعنوان دین درست نیست اما اگر به عنوان یک روز تفریح باشد اشکالی ندارد.”

بعضی از علما فرموده اند که آن دو روزی را که اهل مدینه در آن به شادی می پرداختند، همان عید نوروز و مهرگان ایرانیان بوده که به میان اعراب نیز راه یافته بود..

به هر حال مهم نیست که آن دو روز چه روزهایی بودند، مهم آنست که پیامبر صلی الله علیه وسلم آنرا انکار نمود و به مردم اجازه نداد تا در آن روزها به جشن یا تفریح بپردازند و یا آنرا بزرگ بدارند و به هم تبریک بگویند.

اصلا چه مسلمانی است که نوروز را به نیت و قصد دین تجلیل کند؟! چرا که اگر فرد مسلمان باشد دیگر اعتقادی به آیین مجوسیت ندارد، لذا اگر آن روز را نیز بزرگ بدارد، هدفش در حقیقت تفریح و شادی است نه دین.. ولی به هر حال حتی با این هدف نیز جایز نیست، زیرا دیدیم که در حدیث فوق اهالی مدینه که آن دو روز را به شادی و تفریح می پرداختند، باز رسول خدا صلی الله علیه وسلم آنرا رد کردند.

از طرفی تفریح کردن در آنروز در حقیقت مشابهت ساختن خود به کفار است، در حالیکه رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «من تشبه بقوم فهو منهم»رواه أحمد وغیره بسند جید.

«کسی که از گروهی تقلید کرد از جمله ی آنها است».

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …