حکم ایمان و عمل کردن به قرآن کریم

قرآن کریم کتابی است که الله آن را بر خاتم پیامبران و با فضیلت‌ترین آنان که رسول صلی الله علیه وسلم است، نازل فرمود و آن آخرین کتاب آسمانی و بزرگ‌ترین و کامل‌ترین و محکم‌ترین آن‌ها می‌باشد. الله قرآن را بیان کننده‌ای برای هر چیزی و سبب هدایت و رحمتی برای جهانیان قرار داده است.

قرآن با فضیلت‌ترین کتاب است که با فضیلت‌ترین فرشته که جبرئیل ÷ است بر با فضیلت‌ترین مخلوقات که رسول ج است و بر با فضیلت‌ترین امت‌ها که برای مردم خارج می‌شوند و با فضیلت‌ترین زبان و فصیح‌ترین آن‌ها که زبان عربی واضح و آشکار است، نازل شده است.

قرآن کریم کتاب توحید و ایمان و کتاب دعوت به سوی الله و کتاب هدایت به سوی حق و کتاب علم و احکام و کتاب پاداش و ثواب است و بیش‌تر مردم به خاطر کسب ثواب آن را تلاوت می‌نمایند، ولی از بزرگ‌ترین مقاصد آن غافل هستند.

تلاوت قرآن، و تدبر در آن و عمل کردن به آن عبادت محسوب می‌شود.

بر هر شخص، ایمان به آن و عمل به احکام و رعایت کردن آداب آن، واجب است. الله بعد از نزول قرآن، عمل کردن به غیر از آن را نمی‌پذیرد. الله حفاظت آن را بر عهده گرفته است. پس از تبدیل و تغییر و تحریف و زیادت و نقصان سالم است.

  1. الله بلندمرتبه می‌فرماید: ﴿إِنَّا نَحۡنُ نَزَّلۡنَا ٱلذِّکۡرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَٰفِظُونَ٩﴾ [الحجر: ۹].

«به راستی که ما خود، قرآن را نازل کردیم و قطعاً خودمان نیز نگهبان آن [از هر گونه تبدیل و تحریفی] هستیم».

  1. و الله بلندمرتبه می‌فرماید: ﴿وَإِنَّهُۥ لَتَنزِیلُ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِینَ١٩٢ نَزَلَ بِهِ ٱلرُّوحُ ٱلۡأَمِینُ١٩٣ عَلَىٰ قَلۡبِکَ لِتَکُونَ مِنَ ٱلۡمُنذِرِینَ١٩۴ بِلِسَانٍ عَرَبِیّٖ مُّبِینٖ١٩۵﴾ [الشعراء: ۱۹۲-۱۹۵].

«و به راستی [این] قرآن فروفرستادۀ پروردگار جهانیان است. روح‌ الامین [= جبرئیل] آن را فرود آورده است. بر قلب تو [نازل کرده است] تا بیم‌دهنده باشی. [قرآن را] به زبان عربی روشن [نازل نمود]».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …