حکم اپلاسیون برداشتن موهای بدن

در مورد نکته ی نخست باید گفت که: در کل برداشتن موهای زائد بدن جایز است، فقط در مورد روشهای آن باید این امر مهم را مراعات نمود و آن اینکه نبایستی از روشی استفاده کرد که برای بدن زیان آور باشد، زیرا خداوند متعال می فرمایند:
« وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَهِ» (بقره ۱۹۵).

یعنی: وخود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید.

و  پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز می فرمایند:
 «لاضرر و لاضرار»،

 یعنی: نه به خود ضرر برسانید و نه به دیگران.

(صحیح – روایت ابن ماجه)

بر طبق این آیه ی مبارکه و حدیث شریف، هر روش درمانی که به جسم و بدن زیان وارد کند، استفاده از آن جایز نیست و حرام می باشد.

با توجه به این مطالب باید گفت که: استفاده از لیزر برای برداشتن موهای بدن بطور دائم یا موقت جایز است، بشرطیکه برای بدن مضر و زیان آور نباشد بگونه ایکه سلامتی شخص را در معرض خطر قرار دهد.

نکته ی دوم که مهمتر است، اینست که:
 بر هر زن و مردی واجب است تا عورت خویش را بپوشاند و حق ندارد که عورت خویش را به احدی (بجز همسر یا شوهرش) نمایان کند، مگر آنکه ضرورتی حاد پیش بیاید که در این شرایط به قدر نیاز (نه بیشتر از حد نیاز) جایز است تا عورت نمایان شود.

اما حد عورت زنان برای مردان و زنان دیگر متفاوت است:

۱⃣ حدود عورت زن برای مردهای بیگانه: کل بدن می باشد (البته بعضی از علما فرموده اند که پوشاندن صورت و دو کف دست ضروری نیست مگر آنکه زن زیبا باشد و احتمال این وجود داشته باشد که مردان را در فتنه بیاندازد که در این شرایط زن باید از نقاب استفاده کند).

۲⃣حدود عورت زن مسلمان در مقابل زن مسلمان دیگر و مردهای محرم (مانند برادر و فرزند و عمو) : عبارتست از قسمت ناف تا زانو، یعنی هر زن مسلمانی بایستی تا حتما از قسمت ناف تا زانویش را به احدی از زنان (حتی مادرش) نمایان نکند، همچنین جایز نیست که احدی از مردهای محرم او این قسمت را از بدن زن ببینند، در غیر اینصورت هم زن به سبب نپوشاندن عورت و هم مرد و زنی که وی را نگاه می کنند گناهکار خواهند بود.

بنابراین متوجه شدیم که از نظر شریعت، بر هر زن و مرد مسلمانی واجب است تا حتما عورت خویش را بپوشاند تا در گناه نیافتد، و بدون شک و تردید شرمگاه عورت است و هر مرد و زنی موظف است تا شرمگاه خود را از دیگران (بجز شوهر یا همسر خویش) بپوشاند، در غیر اینصورت او گناهکار خواهد شد.

ولی در شرایط اضطرای برای او جایز است تا به قدری که نیاز است آنرا نمایان کند ، مثلا زمانی که زن نیاز به عمل جراحی دارد، و یا مرضی در ناحیه ی شرمگاهی پیدا کرده و نیاز است تا پزشک (زن) آن قسمت از بدنش را مشاهده و معاینه کند، و یا در هنگام ختنه…

اما مواردی همچون برداشتن موی زائد شرمگاه بعنوان ضرورت قابل قبول نیست، بعبارتی کسی نمی تواند برای برداشتن موی زائد شرمگاهش (و یا جای دیگری از عورتش) آنرا نمایان کند، چه نزد پزشک زن و چه پزشک مرد، مگر آنکه پزشک شوهرش باشد!

البته بعضی از فقهای مذاهب گفته اند که اگر برداشتن موی شرمگاه برای شخص سخت باشد؛ مثلا موهای شرمگاه زیاد باشد و برداشتن آن توسط ابزارهای دیگر همچون تراشیدن مقدور نباشد، در این حالت زن یا مرد می تواند جهت تداوی و از بین بردن موهای زائد شرمگاه، عورت خویش را نزد پزشک نمایان کند. البته زن باید نزد پزشک زن برود و مرد هم نزد پزشک مرد..

پس بر اساس این رأی؛ اگر موهای شرمگاه زنی زیاد باشد و امکان برداشتن آن توسط روشهای دیگر برای او مقدور و ممکن نباشد و خود نیز نتواند از لیزر استفاده کند، او می تواند تا جهت برداشتن آن توسط لیزر نزد پزشک زن برود و به قدر نیاز عورتش را نمایان کند، در غیر اینصورت جایز نیست که برای برداشتن موهای بدن عورت خویش را نمایان کنید و ناچارید از روشهایی استفاده کنید که مشکل کشف عورت را نداشته باشند.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …