حکم انکار رستاخیز

حکم انکار رستاخیز

انکار زنده­شدن مردگان باعث کفر به الله تعالی می­گردد و کسی که رستاخیز را انکار نماید، به الله متعال، پیامبران، کتاب­های آسمانی و روز آخرت کافر می­گردد.

الله می­فرماید:

﴿زَعَمَ ٱلَّذِینَ کَفَرُوٓاْ أَن لَّن یُبۡعَثُواْۚ قُلۡ بَلَىٰ وَرَبِّی لَتُبۡعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلۡتُمۡۚ وَذَٰلِکَ عَلَى ٱللَّهِ یَسِیرٞ﴾ [التّغابن: ۷]

«کسانی‌که کافر شدند گمان بردند که هرگز برانگیخته نخواهند شد، [ای پیامبر!] بگو: آری، به پروردگارم سوگند، یقیناً [همه] برانگیخته خواهید شد، آنگاه از آنچه می‌کردید به شما خبر خواهند داد و این [کار] بر الله آسان است».

ابوهریره روایت می­کند که پیامبر صلی الله علیه وسلم rفرمودند: الله می­فرماید: «کَذَّبَنی ابْنُ آدَمَ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ ذَلِکَ وَشَتَمَنِی وَلَمْ یکُنْ لَهُ ذَلِکَ فَأمَّا تَکْذِیبُهُ إیَایَ فَقَوْلُهُ لَنْ یُعِیْدَنِی کَمَا بَدَأنِی وَلَیْسَ أَوَّلُ الخَلْقِ بِأهْوَنَ عَلَیَّ مِنْ إِعَادَتِهِ وَأمَّا شَتْمُهُ إیَایَ فَقَوْلُهُ اَّتخَذَ الله وَلَدًا وَأنَا الأحَدُ الصَّمَدُ لَمْ ألِدْ وَلَمْ أُوْلَدْ وَلَمْ یَکُنْ لِی کُفْوًا أحَدٌ»[۱]؛ «فرزند آدم مرا تکذیب کرد در حالی که حقّ این کار را نداشت و مرا دشنام داد در حالی که اجازۀ این کار را نداشت. تکذیبش این بود که گفت: [الله] هرگز مرا برنمی­گرداند [و زنده نمی­کند] چنانکه در ابتدا زنده نمود، در حالی که بر من، ابتدای آفرینش آسان­تر از زنده­کردن دوبارۀ وی نیست [یعنی زنده­کردن آسان­تر از آفرینش ابتدایی است]. و دشنامش این بود که گفت: الله فرزندی گرفته، در حالی که من یگانه و بی­نیازم، نزاییده و زائیده نشده­ام و هیچ کس همتای من نیست».

[۱]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۴۹۷۵٫

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …