حکم استفاده از صلیب و این که استفاده کننده ی آن، چه زمانی کافر می شود

س: ما، در مورد مسلمانی که از صلیب – آرم نصاری – استفاده می کند با هم به جر و بحث پرداختیم. برخی از ما یکسره فتوای کفر او را صادر کردند و برخی دیگر گفتند: این شخص زمانی کافر می شود که بر او اتمام حجت گردیده و توجیه شود که صلیب از ویژگی های نصاری است، چنانچه بر عملش اصرار ورزد کافر می شود؟
 
ج: در چنین مواردی باید با تفصیل و توضیح سخن گفت، چنانچه برای چنین فردی حکم استفاده از صلیب توضیح داده شده که این عمل شعار نصاری است و کسی که صلیب حمل می کند در واقع دوست دارد به نصاری منتسب شود، افعال و اعمال نصاری را دوست دارد، با تمام این موارد اگر باز هم بر آن اصرار ورزید، می توان او را تکفیر کرد. زیرا الله تعالی می فرماید« وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ » [مائده:۵۱]   
 
( هر کس از شما با آنان ( یهود و نصاری) دوستی ورزد و آنان را به سرپرستی بپذیرد بی گـمان او از زمره ی ایشـان به شمار می رود و شکی نیست که الله تعالی افراد ستمگر را بسوی ایمان هدایت نمی کند).
 
هر گاه واژه ی ظلم در قرآن بصورت مطلق  استفاده شود، منظور شرک اکبر است. از طرفی استفاده از صلیب بیانگر موافقت شخص بر پندار نصاری، مبنی بر قتل عیسی علیه السّلام است، در حالی که الله تعالی آن را رد کرده و فرموده است:« وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ » [نساء:۱۵۷]  ( در حالی که او را نکشتند و به دارش نزدند؛ بلکه بر آنان مشتبه شد).   
 
 و بالله التوفیق. و صلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه و سلم
 
 انجمن دائم پژوهشهای علمی و افتا (۲/۷۸)

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …