آویزان کردن و یا انداختن خود بر پردههای کعبه چه حکمی دارد؟
الحمدلله،
آویزان شدن و یا انداختن خود بر پردههای کعبه، هیچ اصل و اساسی در شریعت الهی ندارد. بنابراین هنگامی که عبدالله بن عباس، معاویه را دید که به هنگام طواف رکنهای چهارگانه را لمس نمود به او گفت که استلام مخصوص حجراسود و رکن یمانی است. معاویه رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ گفت: (هیچ بخشی از بیتالله مهجور و متروک نمیتواند باشد)؛ ابن عباس رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ در پاسخ به او گفت: (پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ، برایتان الگوی خوبی است و ایشان جز دو رکن یمانی را استلام نکرده است) اصل این حدیث در بخاری (۱۶۰۸) و مسلم است (۱۲۶۹) که آنرا مختصراً آورده اند.
. لذا معاویه رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ به فتوای ابن عباس رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ رجوع نمود.
شیخ ابن عثیمین- فتاوای مکی، ص(۸).