حلقه های ذکر

ســـــؤال⁉️: السلام علیکم میخواستم بدونم این کسایی که حلقه ذکر میزنن و جذب میشن ریشه اش از کجا میاد این کار تو قسمت های از بلوچستان ایران خیلی رواج پیدا کرده آیا بدعت است یا خیر..؟؟؟البته کسایی که این کار رو میکنن به استناد و استدلال از آیه ی ۲ سوره انفال و آیه ۱۲سوره حدید است.
پاسخ:
وعلیکم السلام و رحمه الله

الحمدلله؛

متاسفانه چنین حلقه های از فرقه تصوف هست که این کار از بدعتها است.
عمرو بن یحیی می گوید:از پدرم شنیدم که از جدم حکایت می کرد که او گفت: ما قبل از نماز صبح بر دروازه منزل عبدالله بن مسعود رضی الله عنه می نشستیم تااینکه او بیرون می آمدوهمراه با او به مسجد می رفتیم،

در یکی از روزها که کنار دروازه ایشان به انتظار نشسته بودیم، ابو موسی اشعری به نزد ما آمد وپرسید:ابو عبدالرحمان تاکنون بیرون نیامده است؟

گفتم:خیر،اونیزبا ما منتظر ماند تا اینکه عبدالله بن مسعود رضی الله عنه خارج شد وهمه برخاستیم ونزدش رفتیم،

ابوموسی رضی الله عنه به او گفت:ای ابوعبدالرحمان، اندکی پیش در مسجد امری ناآشنا مشاهده کردم والبته بحمد الله چیزی جز خیر ندیدم.

ابن مسعود رضی الله عنه گفت:چه دیدی؟

ابو موسی گفت:اگر زنده ماندی خود نیز آن را خواهی دید، مردمی را دیدم که در مسجد حلقه زده وبه انتظار نماز نشسته بودند وسنگریزه هایی در دست داشتند ودر هرحلقه ای مردی با صدای بلند می گفت:

صدمرتبه لااله الا الله بگویید وآنها نیزمی گفتند، وسپس می گفت:صدمرتبه سبحان الله بگویید وآنها نیز می گفتند.

ابن مسعود رضی الله عنه:تو به آنها چه گفتی؟

ابوموسی رضی الله عنه: چیزی نگفتم،به انتظار نظر وامر تو ماندم.

ابن مسعود رضی الله عنه گفت:چرا به آنها نگفتی تا بدیهای خود را بشمارند؟ وبه آنها ضمانت ندادی که از خوبیهایشان چیزی گم نمی شود؟

عبد الله بن مسعود رضی الله عنه به راه افتاد وما نیز همراه او حرکت کردیم تا اینکه نزد یکی از آن حلقه ها آمد وکنارآنان ایستاد وپرسید:دارید چه کار می کنید؟

گفتند:ای ابوعبدالرحمان،با این سنگریزه ها اذکار وتسبیحات را می شماریم.

ابن مسعودرضی الله عنه گفت:بهتر است بدیهای خود را بشمارید من ضامن هستم که از نیکی های شما چیزی گم نشود،وای بر شما،ای امت محمد،چه زود دارید هلاک می شوید،یاران پیامبر شما در میانتان وجود دارند، لباسهای پیامبرصلی الله علیه وسلم تا کنون کهنه نشده وظرفهایشان هنوز نشکسته اند،

سوگند به خدایی که جانم در دست اوست،یا شما بر دینی برتر ازدین محمد هستید ویا اینکه گشایندگان دروازه ضلالت وگمراهی هستید.

گفتند: ای ابوعبدالرحمان والله،مااراده ای جزخیر نداشتیم.

ابن مسعودرضی الله عنه فرمود: چه بسیارند افرادی که اراده خیر دارند اما به آن نمی رسند،رسول الله صلی الله علیه وسلم به ما فرمودند: گروهی قرآن را می خوانند ولی قرائت شان از ترقوه (استخوان بالای سینه وزیرگردن)آنان نمی گذرد، سوگند به خداوند، نمی دانم شاید اکثرآن افراد از شما باشند.

سپس از آنان روی گردانید. عمرو بن سلمه می گوید: بیشتر افراد آن حلقه ها را دیدم که در جنگ نهروان همراه با خوارج، با ما می جنگیدند.

المصدر : السلسله الصحیحه الصفحه أو الرقم: ۵/۱۱ _ المصدر : إصلاح المساجد الصفحه أو الرقم: ۱۱_سنن دارمی الرقم۲۰۴

وبه آیه ۱۲سوره حدید استباط کردند اشتباه است.این در وصف صالحان در محشر که اعمال صالح زیادی انجام دادن و بابت آن چهرهایشان نورانی است.و دیگری آیه ۲ سوره انفال است که باز اشتباه برداشت کردند صاحب تفسیر انوارالقران می گوید:
: پدیدآمدن‌ ترس‌ و بیم‌ از خداوند متعال‌ در هنگام ‌یادکرد وی‌، از شأن‌ مؤمنان‌ است‌. سدی‌ می‌گوید: «این‌ صفت‌ از اوصاف‌ کسی‌است‌ که‌ چون‌ می‌خواهد ستمی‌ بنماید، یا چون‌ قصد ارتکاب‌ گناهی‌ را می‌کند، به‌وی‌ گفته‌ می‌شود: از خدا بترس‌! در این‌ هنگام‌ قلبش‌ می‌لرزد و احساس‌ عظمت‌ و عزت‌ و جلال‌ باری‌ تعالی‌، وجدان‌ و نهادش‌ را تکان‌ داده‌ از آن‌ ستم‌ و گناه‌ بازمی‌ایستد». «و» مؤمنان‌ کامل‌ همان‌ کسانی‌ هستند که‌ «چون‌ آیات‌ خدا بر آنان ‌خوانده‌ شود، بر ایمانشان‌ بیفزاید» زیرا پشت ‌سرهم‌ آمدن‌ ادله‌، درک‌ و یقین‌ انسان‌ مؤمن‌ را نیرومندتر می‌گرداند «و» مؤمنان‌ کامل‌ همان‌ کسانی‌ هستند که‌ «بر پروردگار خود توکل‌ می‌کنند» نه‌ بر غیر وی‌. توکل‌ بر خدا: تفویض‌ و سپردن‌ کار به ‌اوست‌، از همین‌ رو، سعیدبن‌جبیر رضی الله عنه گفته‌ است: «توکل‌ بر خدای‌ عزوجل‌، همه ‌ایمان‌ است.

والله اعلم

وصلی الله علی سیدنا محمد وعلی آله وصحبه اجمعین

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …