حق الله، حق جامعه است و به همین دلیل، در تعریف آن میگویند که: آن چیزی است که منافع عمومی بدان تعلّق پیدا میکند بدون آن که به کسی اختصاص داشته باشد و به همین دلیل و به خاطر اهمیت و منافع شامل و فراگیر آن، به پروردگار همهی مردم منسوب شده است[۱]. اسقاط این نوع حق جایز نیست و کسی حق صرف نظر کردن از این حقوق یا اقدام علیه آن را ندارد و این نوع حق مانند حقوق عمومی در نزد حقوقدانان است.
با استقراء ثابت شده که حقوقی که حق الله خالص میباشند، موراد زیر هستند:[۲]
۱- عبادات محض؛ مانند: ایمان، نماز، زکات، روزه، حج و امثال اینها؛ زیرا مقصود از ایمان و آنچه که بر ایمان بنا شده است، تحصیل امرِ ضروری یعنی دین است و دین هم برای برپایی جامعه و سازمان آن ضروری میباشد و عبادات همه برای مصالحی تشریع شدهاند که منافعی عام برای جامعه به دنبال میآورند.
[۱]– التلویح علی التوضیح ۲/ ۱۵۱٫
[۲]– تیسیر التحریر ۲/ ۳۱۶ به بعد.