نظریه خمس به صورت اخیر خمس را به دو نصف تقسیم میکند- چنان که در حقیقت ششم بیان شد- نصف آن به فقیه به عنوان نایب امام تعلق میگیرد، و نصف دیگر آن به فقرای بنیهاشم (یتیمان و مستمندان و مسافران بنیهاشم) پرداخت میشود، و از غنی و توانگر ذکری به میان نیامده است.
بنابراین ثروتمندانی که منتسب به اهل بیت هستند سهمی در خمس ندارند، چون آنها نه فقیه هستند، و نه فقیر. پس آنچه اینها به نام خمس به دلیل اینکه از خاندان پیامبر هستند از مردم میگیرند باطل است و دلیلی ندارد.
و عموم افرادی که خمس را میپردازند این حقیقت را نمیدانند، بنابراین هر کس که ادعا کند که سید است اموال خود را به او میدهند بدون آن که در نظر بگیرند که ثروتمند است یا فقیر.