حفصه دخترعمربن خطّاب رضی الله عنها

بسم الرحمن الرحیم

حفصه دختر حضرت عمربن خطّاب رضی الله عنها بامردی به نام ” خنیس بن حذاقه ” ازدواج کردند.
خنیس رضی الله عنه از اهل بدروبا همسرش حفصه از مکه به مدینه مهاجرت نمودند خنیس در جنگ بدر همراه رسول الله صلی الله علیه و سلم  بودند در این جنگ مسلمانان  به یاری ومددکاری خداوند پیروز شدند اما        خنیس رضی الله عنه بعداز جنگ بدر وفات یافتند حضرت عمر رضی الله عنه می خواست دخترش حفصه را به عقد ازدواج یکی از اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم در آورد هتگامی که عده حفصه رضی الله عنها پایان یافت حضرت عمر با حضرت عثمان رضی الله عنه پیشنهاد ازدواج با حفصه را در میان گذاشت  حضرت عثمان فرمود در باره اش فکر می کنم  بعد از چند روزی حضرت عمر از حضرت عثمان جواب رد شنیدند وحضرت عمر ازدواج حفصه را با ابوبکر در میان نهادولی ابوبکر ساکت ماند وجوابی نداد حضرت عمر بسیار ناراحت شدهم از جواب رد عثمان ودوم از خاموش ماندن ابوبکر رضی الله عنه بعد از گذشت چند شبانه روزحضرت رسول الله صلی الله علیه و سلم حفصه را از پدرش عمر رضی الله عنه خواستگاری نمودند حضرت عمر باکمال خوشحالی قبول کرده وحفصه را به عقد وازدواج رسول الله صلی الله علیه و سلم درآوردندعمر رضی الله عنه عمان وقت بود که دانست سبب ساکت ماندن حضرت ابوبکر چون قبلاً رسول الله صلی الله علیه و سلم  به ابوبکر درباره حفصه و ازدواج با او چیزهایی فرموده بودند . برای همین حضرت ابوبکر از پیشنهاد حضرت عمر ساکت مانده و سر رسول الله صلی الله علیه و سلم  را فاش ننموده اند .
حفصه رضی الله عنها قبل از ازدواج عایشه رضی الله عنها با رسول الله صلی الله علیه و سلم ازدواج کردند حفصه زنی مومنه ، دیندار ، با تقوی و پرهیزگار بود روزها به روزه مشغول و شبها را به نماز قیام مشغول بودند . روزی جبزیل علیه السلام به خدمت رسول الله صلی الله علیه و سلم شرف یاب شدند و به او گفت : آنکسی که شب به نماز قیام می ایستد و روز را به روزه داری مشغول است خداوند جایش را در جنت مهیا نموده است یعنی منظورش حفصه رضی الله عنها است . حفصه از رسول الله صلی الله علیه و سلم حدیث های زیادی آموخته که برای مردم روایت می کرده اند ، حفصه زنی فاضله و زاهده و عابده بوده بطوری که به برادرش عبدالله بن عمر سفارش می داد به محتاجان کمک کند و صدقه بدهد و کارهای شایسته انجام دهد او در تمام زندگی خود در راه دین گذراند و به محتاجان و بینوایان کمک و صدقه می داد . حفصه در سال پنجاه و چهار هجری  در سن شصت سالگی در زمان خلافت معاویه بن ابی سفیان در گذشت . رضی الله عنها در ضمن حدیث هایی که حفصه از رسول الله صلی الله علیه و سلم روایت کرده اند برادرش عبدالله و چند نفر دیگر هم از اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم روایت کرده اند .

تهیه و ترجمه: أم نبیل

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …