حضــرت سعیــد بن زیـــد(رض) (۱)

حضرت زید پدر سعید یکی از حنیفان مکه بود و با بت پرستی شدیداً مخالف بود او که مورد غضب قریش واقع شده بود،می گوید:با تلاش و زحمت با یهودیت و نصرانیت آشنا شدم و رموز آنها را دریافتم، اما از آنها دوری جستم، چون در آنها چیزی که مایه اطمینان خاطر باشد نیافتم.

به جستجوی دین ابراهیم سیرآفاق را پیش گرفتم تا از سرزمین شام سر در آورم، پیش راهبی رفتم که از علم کتاب توشه ای اندوخته بود و در مورد دین
ابراهیم از او نظر خواستم، به من گفت:برادر مکی می بینم به جستجوی دین ابراهیم آمده ای گفتم:بله درست فهمیدی، من به دنبال آنم.

آنگاه راهب گفت:تو به دنبال آئینی هستی که در حال حاضر وجود ندارد ولی در آینده نزدیک در دیار شما ظهور خواهد کرد،چون خداوند متعال از میان قوم شما یک نفر را مبعوث می کند که دین ابراهیم را تجدید و زنده می کند.

اگر او را یافتی به خدمتش در آی و از او پیروی کن.

زید در راه بازگشت به مکه به دست جمعی ازاعراب کشته شد ، در لحظاتی که زید نفس آخر را می کشید، به آسمان چشم دوخت و گفت:بار خدایا!اگر مرا از این خیر و برکت محروم فرمودی، پسرم، زید را محروم نفرما.

اسلام و خدمات حضرت سعید(رضی الله عنه) مشیت الهی چنان شد که دعای زید مستجاب بارگاه حق شود.

حضرت سعید در چهارده سالگی به دین اسلام مشرف شد؛یکی از مسلمانانی است که به رسول خدا ایمان آورد و نه تنها مسلمان شد بلکه همسرش فاطمه دختر عمویش (خواهر حضرت عمر) نیز همراهش به اسلام مشرف شد.

حضرت سعیدتمام نیرو و قدرت جوانی خود را در راه اسلام صرف کرد. در کلیه جنگهای پیامبر شرکت داشت بجز جنگ بدر که به دستور پیامبر به دنبال مأموریتی رفته بود. در جنگ یرموک قهرمانیها آفرید.

در خلافت حضرت عمر یکی از اعضای شورای استنباط مرکزی مهاجرین بود. پیامبر از قبل زید پدر سعید را می شناخت لذا حضرت سعید و حضرت عمر به محضر رسول خدا رفته از وی می پرسند که زید پدر سعید را چگونه می شناسد.

پیامبر می فرماید:خدایش رحمت کند که به آئین حضرت ابراهیم در گذشت و من او را دامن کشان در بهشت دیدم.

فضائل حضرت سعید(رضی الله عنه) از زبان پیامبر(ص)

ترمذی اخراج کرده است:

رسول خدا فرمود:ده نفر از قریش اهل بهشتند و سعید بن زید را جزو آنها یاد کرد.

رسول خدا فرمود:

خداوند زید بن عمرو(پدر سعید)را بیامرزد و رحمت کند او را،براستی که وی بر دین محمد در گذشته است.

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …