عصمت را از پسرش نفی مىکند، همانا او [مانند دیگرمردم] بیاطلاع آفریده شد، و این کار، مخالف این اعتقاد است که: علمِ لَدنّى نزد امامان است
حضرت على÷ مىفرماید: «پسرم در وصیت من درست بیندیش، بدان که در اختیار دارندۀ مرگ، همان است که زندگى در دست او و پدیدآورندۀ موجودات است؛ همو مىمیراند؛ و نابودکننده همان کسی است که دوباره زنده مىکند؛ و آن که بیمار مىکند شفا نیز مىدهد. بدان که دنیا جاودانه نیست و آنچنان که خدا خواسته است برقرار است، از عطا کردن نعمتها و انواع آزمایشها و پاداش دادن در معاد و یا آنچه را که او خواسته است و تو نمىدانى. اگر دربارۀ جهان، و تحوّلاتِ روزگار، مشکلى براى تو پدید آمد، آن را به ناآگاهی خود ارتباط ده، زیرا تو ابتدا نادان و بیاطلاع متولد شدى و سپس علوم را فراگرفتى؛ و چه بسیارند چیزهایی که تو نمىدانى و اندیشهات [دربارۀ آن] سرگردان است، و بصیرتت بدان راه نمیجوید، ولی بعدها آنها را میبینی و مىشناسى»[۴۴].
نیز فرمود: «به خدایى پناه ببر که تو را آفریده و روزىات داده و اندامى نیکو بخشیده؛ و باید که پرستش تو خاص او باشد و گرایش تو به او و ترس تو از او»[۴۵].
[۴۴]- نامه ۳۱. [۴۵]- همان.