حضرت علی (رض) (پایان)

شجاعت حضرت علی رضی الله عنه

شب هجرت: دوازده نفر از دوازده قبیله قدرتمند مکه، خانه پیامبر صلی الله علیه و سلم را محاصره نمودند و پیامبر صلی الله علیه و سلم به حضرت علی رضی الله عنه گفته بود که هیچ کس آزاری به تو نمی رساند. حضرت علی رضی الله عنه به جای پیامبر صلی الله علیه و سلم خوابید در حالی که هر آن ممکن بود بدون برداشتن پرده از چهره اش به گمان اینکه پیامبر صلی الله علیه و سلم خوابیده او را بکشند.

۸- شجاعت حضرت علی رضی الله عنه در روز بدر: در جنگ تن به تن، کفار قریش دلاورترین افراد خود را فرستادند که حضرت علی رضی الله عنه با یکی از آنها مقابله کرد و با این حال که این اولین جنگ تن به تن حضرت علی رضی الله عنه بود و تجربه این طور جنگی را نداشت، اما بلافاصله رقیب خود را شکست داد. جنگ تن به تن نصف پیروزی یا شکست بود چون اگر مبارز، کشته می شد، اولا یکی از بهترین مبارزان از دست رفته بود و ثانیا این شکست ضربه روحی شدیدی برای لشکر بود و اگر این مبارز پیروز از میدان بیرون می آمد لشکر باروحیه ای بهتر می جنگیدند.

۹- شجاعت حضرت علی رضی الله عنه در خندق: مشرکان وقتی متوجه شدند فریب خورده اند و با خندق روبرو شدند، از جایی که عرض خندق کمتر بود به آن طرف پریدند و مبارز طلبیدند. حضرت علی رضی الله عنه آماده جنگیدن با یکی از آنها بنام عمرو بن عبدود که از دلاوران عرب بود «مشهور به پهلوان عرب » شد. بعد از اینکه آن شخص را شکست داد و به زمین زد او آب دهانش را بر روی صورت حضرت علی رضی الله عنه انداخت. حضرت علی رضی الله عنه او را بلند کرد و شمشیرش را به او داد و دوباره با او جنگید و برای بار دوم او را به زمین زد و می خواست او را بکشد که عمرو پرسید: چرا بار اول مرا نکشتی؟ حضرت علی رضی الله عنه گفت: می خواستم ثابت کنم این کشتن تو بخاطر کینه و عصبانیتم نبوده بلکه بخاطر اسلام بوده.

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …