حضرت ابوبکر صدیق(رض) (قسمت چهارم)

یک بار حضرت علی بن ابی طالب رضی الله عنه در حال سخنرانی از مردم پرسید:ای مردم! چه کسی از همه شجاع‏تر و دلیرتر است؟” مردم گفتند: شما، ای امیر مؤمنان! فرمود: من، با هر کس که جنگیده‏ام، شکستش داده ‏ام؛ اما شجاعترین مردم، ابوبکر رضی الله عنه است.] (ما در غزوه بدر برای رسول خدا صلی الله علیه وسلم سایه‏بانی درست کردیم و گفتیم: چه کسی حاضر است با رسول خدا صلی الله علیه وسلم بماند تا مشرکین به آنحضرت صلی الله علیه وسلم حمله نکند؟ به خدا سوگند تنها ابوبکر رضی الله عنه برای این کار قدم پیش نهاد و شمشیرش را از نیام بیرون کشید و بالای سر پیامبر صلی الله علیه وسلم ایستاد و هر مشرکی را که به پیامبر صلی الله علیه وسلم نزدیک می‏شد، دور می‏کرد؛ پس ابوبکر رضی الله عنه -، شجاع ترین مردم است”.

حضرت علی رضی الله عنه در ادامه افزود: من، دیدم که قریشیان، رسول خدا صلی الله علیه وسلم را در میان گرفته بودند و این ابوبکر رضی الله عنه بود که به شدت از آن حضرت صلی الله علیه وسلم دفاع می‏کرد و آنان را از ایشان دور می‏راند. قریشیان به پیامبر صلی الله علیه وسلم می‏گفتند: تویی که خدایان را منکر شده‏ای و به جای این همه معبود، به خدای واحدی معتقدی؟! در آن هنگام تنها ابوبکر رضی الله عنه بود که به آن حضرت صلی الله علیه وسلم نزدیک شد و در حالی که گفته مؤمن آل فرعون را بر زبان داشت و می‏گفت: «آیا مردی را می‏کشید که می‏گوید پروردگار من خدا است؟!»، رویاروی مشرکان ایستاد و آنان را از پیامبر صلی الله علیه وسلم دور کرد. حضرت علی رضی الله عنه پس از این سخنان ردای مبارک را بالا برده و چنان گریه کرد که محاسن مبارکش خیس شد، سپس فرمود: حال، شما را به خدا سوگند می‏دهم که مؤمن آل فرعون، بهتر است یا ابوبکر؟” مردم، ساکت بودند و چیزی نگفتند.

سپس خود حضرت علی رضی الله عنه فرمود: “قسم به خدا، اگر تمام زمین از امثال مؤمن آل فرعون پر شود، یک لحظه ابوبکر- رضی الله عنه- از همه آنها بهتر است. زیرا مؤمن آل فرعون، ایمانش را پنهان کرده بود؛ اما این مرد (ابوبکر)، ایمانش را آشکارا بیان کرد.).

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …