حد عورت زن در نماز

سوال: بسیاری از زنان در نماز، تساهل می کنند و دست ها یا قسمتی از آن و همچنین پاها و گاهی قسمتی از ساق برهنه است و نماز می خوانند، آیا نمازشان درست است.
جواب: واجب است که زنِ آزاد و مکلف، در نماز تمام بدنش را بپوشاند بجز صورت و دستها؛ چون همه بدن زن عورت است. اگر در حالی نماز بخواند که چیزی از عورت او مانند ساق یا پا و سر و یا بخشی از آن برهنه باشد، نمازش صحیح نیست، چون پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ می فرماید: «لَا یَقْبَلُ اللَّهُ صَلَاهَ حَائِضٍ إِلَّا بِخِمَارٍ ».

«خداوند نماز زن بالغه را نمی پذیرد؛ مگر آن که روسری داشته باشد»[۱].

و می فرماید:«الْمَرْأَهُ عَوْرَهٌ» «زن عورت است»[۲] .

ابو داود از ام سلمه رضی الله عنها روایت می کند که از پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ پرسید:« أَتُصَلِّی الْمَرْأَهُ فِی دِرْعٍ وَخِمَارٍ لَیْسَ عَلَیْهَا إِزَارٌ ؟ فَقَالَ : إِذَا کَانَ الدِّرْعُ سَابِغًا یُغَطِّی ظُهُورَ قَدَمَیْهَا».

«آیا زن می تواند در چادر و روسری نماز بخواند، در حالی که ازار (لباسی دیگر) نداشته باشد؟ پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمود: اگر پیراهنی بزرگ و گشاد بر تن داشته باشد به گونه ای که پشت پاهایش را بپوشاند، بله»[۳].

ابن حجر در «بلوغ المرام»[۴]می گوید: ائمه، این حدیث را موقوف دانسته اند. اگر مردی بیگانه آن جا باشد زن باید در نماز چهره و دست هایش را نیز بپوشاند.

الشیخ ابن باز فتاوی مهمه تتعلق بالصلاه، ص(۱۵، ۱۶).

[۱] أحمد (۶/۲۱۸) ، و أبو داود (۶۴۱)، و الترمذی(۳۷۷) و قال: «حدیث حسن»، و ابن ماجه(۶۵۵)، و الحاکم۱/۲۵۱ (۹۱۷) و صححه و وافقه الذهبی.

[۲] الترمذی(۱۱۷۳)، و قال:«حسن غریب»، و ابن خزیمه فی «صحیحه» (۱۶۸۵،۱۶۸۶)،و ابن حبان(۵۵۹۸، ۵۵۹۹)، و آخرون. وانظر:«مجمع الزوائد»(۲/۳۵)و (۴/۳۱۴).

[۳] أبو داود (۶۴۰)، و الحاکم ۱/۲۵۰ (۹۱۵) و صححه و وافقه الذهبی، و البیهقی فی «السنن الکبری»۲/۲۳۳ (۳۰۶۸). ودِرع المرأه: قمیصها.(النهایه- لابن الأثیر۲/۱۰۷).

[۴] «بلوغ المرام » بتعلیق المبارکفوری، ص(۶۳).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …