حدیث کتاب الله وسنتی از کتب شیعه

علمای شیعه وامثال قزوینی ادعا می کنند که حدیث (ترکت فیکم ما إن تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتاب الله وسنتی)پایه واساسی ندارد (در میان شما دو چیز می گذارم اگر به آنها تمسک بجوید بعد از من گمراه نمی شوید و آن دو کتاب خدا وسنت من است)
و یا می گویند این حدیث مرسل است وامام مالک رضی الله تعالی عنه آن را به صورت مرسل روایت کرده ویا می گویند از بلاغات مالک است.ویا در صحیحین نقل نشده است
اما پاسخ: اول اینکه خداوند ما را سفارش به اطاعت از قرآن یعنی کلام خودش وسنت پیامبر صلی الله علـــــــــیه وسلم کرده .
الله تعالی در سوره احزاب می فرمایند: (لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ) (الأحزاب: ٢١) (براستی رسول الله (این پیامبر)برای شما الگوی پسندیده است)
ویا در جای دیگر می فرماید: (مَّن یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ )﴿النساء/۸۰﴾ (هرکس از پیامبر اطاعت کند از الله اطاعت کرده)
بی شک اطاعت از رسول الله صلی الله علــــیه وسلم یعنی همان پیروی از سنت ایشان ودستورات وافعال ایشان را درتمام مراحل زندگی الگو قرار دادن.
پس طبق آیات قرآنی سنت پیامبر برعترت و هر چیز دیگر ارجحیت دارد.

از این آقایان می پرسیم آیا عترت خود تابع سنت نبوی هستند یا سنتی از خودشان ساخته اند؟
مسلما عترت که البته در نزد اهل سنت بیشتر از (۵ نفر زیر کساء هستند)باید تابع سنت باشند زیرا اگر سنتی مخصوص خود داشته باشند اول با حکم الله مخالفت کرده اند دوم اینکه بدعتی در شرع بوجود آورده اند.
پس طبق نص قرآن و طبق عقل سلیم عترت خود سفارش به اطاعت از سنت شده است.
مسئله بعدی اینکه روایت نشدن حدیث با این لفظ کتاب الله وسنتی درصحیحین ضرری به صحت آن نمی رساند .مهم این است که این روایت صحیح الاسناد است .
وامام السیوطی رحمه الله علیه این حدیث را تصحیح کرده اند وهمینطور شیخ الآبانی رحمه الله در مفتاح الجنه (۱/۱۲)
وهیمنطور شیخ آلبانی این حدیث را با شواهد حسن میداند در هدایه الرواه الى تخریج أحادیث المصابیح والمشکاه۱/۱۴۰).
وهیمنطور شیخ الارناووط محقق جامع الأصول لابن الأثیر این حدیث را حسن میداند.
و از همه مهمتر اینکه هر حدیثی که در صحیحین روایت نشده باشد ضعیف نیست کما اینکه علمای شیعه اینطور فکر می کنند بسیار احادیثی هستند که شیخین بخاری ومسلم در صحیح خود روایت نکرده اند اما صحیح هستند.
وحدیث (کتاب الله و السنتی )ثابت وصحیح است
حاکم نیشابوری در المتسدرک ۱/۹۳ این حدیث را روایت کرده و البانی در صحیح الجامع برقم (۳۲۳۲ ) این روایت حاکم را صحیح میداند و تصحیح کرده.

وهیمنطور روایتی دیگر از طریق ابی هریره رضی الله عنه که ابن حزم رحمه الله در(الأحکـام۶/۸۱۰)روایت را صحیح میداند واما سیوطی که قبلا ذکر شد.

اما حدیث کتاب الله وسنتی از مصادر شیعه:
۱. عن أبی جعفر عن رسول الله أنه قال « فإذا أتاکم الحدیث عنی فأعرضوه على کتاب الله وسنتی، فما وافق کتاب الله وسنتی فخذوا به، وما خالف کتاب الله وسنتی فلا تأخذوا به» (الاحتجاج۲/۲۴۶ للطبرسی بحار الأنوار۲/۲۲۵ الصراط المستقیم للبیاضی۳/۱۵۶ ).
(ابی جعفر از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم روایت می کند: هرگاه حدیثی از من به شما رسید به کتاب خدا وسنت من عرضه کنید اگر موافق آن دو بود قبول کنید واگر مخالف بود رهایش کنید)
۲٫أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال «إنی مسئول عن تبلیغ هذه الرساله وأما أنتم فتسألون عما حملتم من کتاب الله وسنتی» (الکافی۲/۶۰۶ التفسیر الصافی۱/۱۷ و۳/۴۴۳).
(رسول الله علیه السلام می فرمایند من مسئول تبلیغ این رسالت هستم واما شماها مسئول حمل کتاب خدا وسنت من هستید)
۳٫در مصادر کتب شیعه آمده است هرکس چیزی از قرآن وسنت را ردکند کافر است .الکافی الأصول ۵۹:۱ باب الرد إلى کتاب الله والسنه. و۷۰:۱باب فضل العلم).
۴٫آقای حلی در المختصر النافع ص۱۷ اعتراف می کند که سنی وشیعه اختلافی ندارند که سنت دومین منبع بعد از قرآن در شرع است.

۵٫ و همینطور امام علی رضی الله عنه در نهج البلاغه ۸۲:۲ (می گوید برما است عمل به کتاب خدا وسنت وسیره رسول الله وزندگی برسنت پیامبر)
(علینا العمل بکتاب الله وسیره رسوله ، والنعش لسنته)
۶٫عن أبی عبد الله أنه قال «من خالف کتاب الله وسنه محمد فقد کفر» (وسائل الشیعه۲۷/۱۱۱ ح ۳۳۳۴۹ مستدرک الوسائل۱/۸۰).
(ابی عبدالله می گوید :هرکس با کتاب الله وسنت محمد مخالفت کند کافر است)
واین هم مدرک اثبات از کتب معتبر شیعه پس نتیجه اینکه حدیث (کتاب الله وسنتی)
ابتدا از قرآن قابل اثبات است ودر قرآن به هر دو سفارش شده
دوم از مصادر کتب اهل سنت وجماعت قابل اثبات است و احادیث در این باب در در جه صحت هستند
سوم در کتب شیعه به کتاب الله وسنتی سفارش شده وائمه وعلمای شیعه مخالفت با این دورا کفر دانسته اند واعتراف کرده اند که دومین منبع شرعی مسلمین بعد از قرآن سنت است.بنابر این اینکه حدیث (کتاب الله وسنتی )ضعیف است ویا مرسل است ویا در صحیحین روایت نشده سخنی غیر معقولانه است.

 

منبع: اسلام تکس

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …