حدیث وارد شدن به بازار

((مَنْ قَالَ حِین یَدْخُل السُّوق لَا إِلَه إِلَّا اللَّه وَحْده لَا شَرِیک لَهُ ، لَهُ الْمُلْک وَلَهُ الْحَمْد یُحْیِی وَیُمِیت وَهُوَ حَیّ لَا یَمُوت ، بِیَدِهِ الْخَیْر وَهُوَ عَلَى کُلّ شَیْء قَدِیر کَتَبَ اللهُ لَه ألفَ ألفِ حَسَنَه ومَحا عَنهُ ألفَ ألفِ سَیِّئه وَ رَفَعَ لَهُ ألفَ ألفِ دَرَجَه وَ بَنى لَهُ بَیتَا فی الجَنّه )).
کسی که هنگام وارد شدن به بازار بگوید: لَا إِلَه إِلَّا اللَّه وَحْده لَا شَرِیک لَهُ ، لَهُ الْمُلْک وَلَهُ الْحَمْد یُحْیِی وَیُمِیت وَهُوَ حَیّ لَا یَمُوت ، بِیَدِهِ الْخَیْر وَهُوَ عَلَى کُلّ شَیْء قَدِیر; الله هزار هزار (یک میلیون) حسنه برای او می‌نویسد و هزار هزار (یک میلیون) گناه را از او پاک می‌کند و هزار هزار (یک میلیون) درجه او را بلند می‌کند و خانه‌ای برای او در بهشت بنا می‌کند.

امام ابن ابی حاتم در “العلل” مسئله ۲۰۳۸ از امام ابوحاتم رازی نقل می‌کند که می‌فرماید: این حدیث منکر است و از ابوزرعه رازی نقل می‌کند که این حدیث را ضعیف می‌داند.
امام ترمذی در “السنن” خودش حدیث ۳۴۲۸ آن را روایت می‌کند و می‌فرماید: این حدیث غریب است (این اصطلاح از نظر امام ترمذی نشان ضعف است) و در حدیث ۳۴۲۹ همین حدیث را با لفظ دیگری روایت می‌کند و می‌فرماید: بعضی از علماء حدیث درباره عمرو بن دینار قهرمان آل زبیر (یکی از روایان این حدیث) حرفهایی زده‌اند (یعنی او را ضعیف دانسته‌اند).
امام ترمذی در “العلل الکبیر” حدیث ۶۷۴ می‌فرماید: از محمد – یعنی: امام بخاری – پرسیدم فرمود: این حدیث منکر است.
امام ابن القیم در “المنار المنیف” صفحه ۲۱ می‌فرماید: این حدیث معلول (ضعیف) است و امامان حدیث آن را معلول دانسته‌اند.
حافظ العراقی در “ألأسرار المرفوعه” حدیث ۴۸۶ این حدیث را ضعیف می‌داند و از امام ابوحاتم الرازی نقل می‌کند که می‌فرماید: این حدیث منکر است و همچنین از امامان الدراقطنی و ابوزرعه رازی و النسائی و الدارمی نقل می‌کند که این حدیث را ضعیف دانسته‌اند.
شعیب الأرنؤوط در تخریجش بر سنن ابن ماجه حدیث ۲۲۳۵ و مسند امام احمد حدیث ۳۲۷ می‌گوید: ضعف آن شدید است.
احمد شاکر نیز در تخریجش بر مسند امام احمد حدیث ۳۲۷ می‌گوید: ضعف آن شدید است.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …