پنجم) گفتهی صحابی (با الفاظ): امر شدیم (أُمِرنا)، یا نهی شدیم (نُهِینا)، یا مردم امر شدند (أمر الناس) و همانند آنها (نیز دلالت بر رفع حدیث دارد)، مانند این گفتهی ام عطیهل: «أمرنا أن نخرج فی العیدین العواتق».[۱]
یعنی: امر شدیم که دختران بالغ را در روز عید (فطر و قربان) به سوی (مصلی) خارج نماییم .
و نیز این گفتهی او: «نُهِینا عن اتباع الجنائز ولم یُعزَم علینا».[۲]
یعنی: ما از تشییع جنازه منع شدیم درحالی که (رسول خدا ج) زیاد بر ما سخت نمیگرفت.
و این گفتهی ابن عباسب: «أمر الناس أن یکون آخر عهدهم بالبیت».[۳]
یعنی: به مردم امر شده که پایان مناسکشان طواف بیتالله باشد.
و گفتهی أنسس: «وقت لنا فی قص الشارب وتقلیم الأظافر ونتف الإبط وحلق العانه أن لا نترک فوق أربعین لیله».[۴]
یعنی: (پیامبر صلی الله علیه و سلم) برایکوتاهکردن موی سبیل و گرفتن ناخنها و کندن موی زیر بغل و تراشیدن موی زهار، برایمان وقت تعیین کرد که نباید ترک این اعمال بیشتر از چهل شبانه روز طول بکشد.
[۱]– بخاری (۳۵۱) کتاب نماز، ۲- باب وجوب خواندن نماز با لباس. ومسلم (۸۹۰) کتاب صلاه العیدین، ۱- باب مباح بودن رفتن زنان به مصلی در عید فطر و قربان و مشاهده خطبه جدای از مردها.
[۲]– بخاری (۱۲۷۸) کتاب جنائز، ۳۰- باب همراهی جنازه توسط زنان. و مسلم (۹۳۸) کتاب جنائز، ۱۱- باب نهی تشیع جنازه توسط زنان.
[۳]– بخاری (۱۷۵۵) کتاب حج، ۱۴۴- باب طواف وداع. ومسلم (۱۳۲۸) کتاب حج، ۶۸- باب وجوب طواف وداع و تخفیف آن بر زنان حائض.
[۴]– مسلم (۲۵۸۹) کتاب طهارت، باب خصلتهای فطری.