سخن از حج است، گفتیم که حج باعث محو گناهان میشود. حاجی، زمانی که از حج برمیگردد، همچون نوزادی میشود که تازه از شکم مادر متولد شده است؛ در حدیثی که پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ به یکی از یارانش فرمود:[ألم تعلم أن الإسلام یهدم ما قبله، و أن الحج یهدم ما قبله ] مسلم (۱۲۱).
«آیا ندانستهای که اسلام و حج، گناهان گذشته را از بین میبرد»
آیا حدیث مذکور میتواند دلیلی باشد بر این که حج سبب بخشیده شدن گناهان کبیره نیز میشود؟
الحمدلله،
ظاهر حدیث بدین شکل است که: «مَنْ حجّ فَلَمْ یَرْفُثْ وَلَمْ یَفْسُقْ»
«کسی که به حج خانهی الله برود و از آمیزش با همسرش و انجام معصیت پرهیز کند».
آری! اگر حج کننده با این شرایط حج کند، آن وقت است که: «رَجَعَ کَیومٍ وَلدَتْهُ اُمُّهُ» «زمانی که از مراسم حج برگشت، گناهان او محو میشود و به حالت کودک بیگناهی در میآید که تازه از مادر متولد شده است». بخاری (۱۵۲۱) و مسلم (۱۳۵۰).
همچنین ظاهر حدیث عمرو بن عاص رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ: اشاره دارد به این که: «أنَّ الحجَّ یَهْدِمُ مَا قَبْلَهُ» [حج، گناهان گذشته را از بین می برد ] ظاهر این حدیث جنبه عمومیت دارد، بنابراین حج جز کفر و شرک، بقیهی گناهان را محو میسازد، ولی برای کفر، توبه لازم است.
شیخ ابن عثیمین – مجموع فتاوی و رسائل (۲۱/۴۰).